Více cestujících i spojení s centrem Prahy vlakem. Pražské letiště představilo své plány

Zajištění vlakového spojení letiště s centrem Prahy je pro jeho budoucnost nezbytné. / Zdroj: vizualizace Letiště Praha

PRAHA – Letiště Praha může po pandemické krizi konečně představit plány svého dalšího rozvoje. Ty sahají až do roku 2030 a zahrnují například navýšení kapacity letiště na 21,2 milionů cestujících ročně, více přímých spojení i dálkových linek nebo třeba více parkovacích míst, obchodů, restaurací a hotelů.

Všechny vize a plány si chce Letiště financovat z vlastních zdrojů. První etapa rozvoje počítá s náklady ve výši 32 miliard korun. Klíčové pro rozvoj letiště je zlepšení jeho spojení s centrem metropole. Od roku 2024 by se lidé měli dostat z centra Prahy na letiště trolejbusem, vlakové spojení by mělo být hotové v roce 2030. „Chceme také, aby nová trať z Masarykova nádraží na letiště byla napojena i na pražské hlavní nádraží. Cílem je lepší propojení dálkových vlaků s budoucím provozem na letiště,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Změny čekají i samotný prostor letiště. Díky rozšíření kapacity obou terminálů letiště zvládne odbavit mnohem více cestujících, ale cestování pro ně bude i mnohem komfortnější. „Jednotliví dopravci budou mít přidělený k odbavení vždy jen jeden konkrétní terminál a zlepší se tím i orientace pro cestující,“ vysvětluje výkonný ředitel provozu letiště Martin Kučera. Část leteckého provozu ze Schengenského prostoru by se také díky nové Centrální bezpečnostní kontrole měla přesunout na Terminál 1, což zvýší rychlost a plynulost odbavení cestujících.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Zatímco dnes nabízí letiště 160 přímých spojení, v roce 2030 by jich mělo být rovných 200. Počet parkovacích míst by se měl navýšit z dosavadních 6500 na 10 000. Hotelových pokojů na letišti by mělo být 600 oproti dnešním 380. Pražské letiště ovšem myslí také na udržitelnost. Do roku 2030 by mělo být uhlíkově neutrální, zároveň chce průběžně aktualizovat protihluková opatření s důrazem na noční provoz.

První vlaky by cestující na letiště měly přivézt už v roce 2030. / Zdroj: vizualizace Letiště Praha