Silničáři sčítají škody po povodních. Odhad je čtyřicet milionů

Poškozená silnice na Dolní Moravě Zdroj: Krajský úřad Pardubice

PARDUBICKÝ KRAJ – Pracovníci Správy a údržby silnic Pardubického kraje začali s čištěním zaplavených silnic a vyčíslují škody. Povodňový účet na opravy dosahuje skoro čtyřicet milionů, nejvíce na Dolní Moravě.

Při povodních museli silničáři uzavřít skoro padesát úseků komunikací II. a III. třídy. K tomu je nutné také připočíst ty v majetku jednotlivých obcí. „Za nás jako Pardubický kraj můžeme říct, že jsme museli uzavřít 46 úseků silnic. V pátek 20. září ráno byla zaplavená už jenom jedna, drtivou většinu jsme zprovoznili během pondělí a úterý, jak začala opadat voda. Celkově evidujeme škody na silnicích i na našich rozdělaných stavbách, náklady nám ale samozřejmě vznikly i mimořádným čištěním komunikací,“ objasnil náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš. Nejhorší situace je na Dolní Moravě, ale velké opravy je čekají také v Žamberku, Vendolí a Podlesí.

Mimo poničených silnic se musí také zkontrolovat mosty v nejpostiženějších oblastech. Mimořádnému prověření projde šedesát mostů v místech, kde byl živel nejsilnější. Jedná se o konstrukce okolo Luže, Pardubic, ale i dalších místech. „Chceme mít naprostou jistotu. Současně čistíme zanešená koryta řek kolem mostů a řešíme i škodu na našem majetku, protože voda vyplavila cestmistrovství v Luži. Chtěl bych všem kolegům poděkovat za jejich úsilí a nasazení během povodní. Od pátku jsme drželi pohotovost, transparentně a včas komunikovali o uzavřených úsecích a od pondělí jsou prakticky všichni naši dostupní zaměstnanci opět v terénu a ve velice krátkém čase zprovoznili naprostou většinu silnic v našem regionu,“ dodává ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák. Řešilo se také zajištění dopravní obslužnosti, kdy linky autobusů musely jet po objízdných trasách a do některých oblastí se vůbec nedostaly. Záplavy komplikovaly i situaci na kolejích, a to kvůli spadlým stromům na trati Brod – Hlinsko – Pardubice. Do doby, než dvě poškozené vlakové soupravy začnou zase jezdit, pojedou dvě starší jednotky a může tak docházet ke zpožděním.