Léto u moře na horách, nebo na chalupě v Česku. To jsou nečastější varianty, jak Češi tráví svoje letní dovolené. Ty patří neodmyslitelně k národní tradici a ani levnější zájezdy mimo hlavní letní sezonu zatím Čechy nepřiměly výrazně měnit své zvyklosti. A právě teď je ten nejvyšší čas přemýšlet o letní dovolené a prázdninách s dětmi.
V loňském roce se opět ukázalo, že Češi jsou v oblasti cestování a dovolených věrni svým oblíbeným destinacím, ale jsou také ochotni za pobyt v cizině zaplatit více peněz než v předešlých letech. Investovali do luxusu a více objevovali exotické lokality. Jejich přáním se snaží vyhovět cestovní kanceláře a agentury, které i navzdory zvyšujícím se cenám stále udržují atraktivní ceny zájezdů. Meziroční nárůst objednávek u cestovních kanceláří činil zhruba sedm procent. „Rok 2024 byl pro cestovní ruch úspěšný, pro mnohé cestovní kanceláře dokonce velmi úspěšný. Trh je konsolidovaný a cestovky se těší velké důvěře klientů. Letní sezona má vždy svá specifika – mnoho lidí jezdí pravidelně na stejné místo, do stejné destinace a berou letní dovolenou tak trochu jako cestu „na chalupu“. Na tyto klienty žádné trendy neplatí. Pak jsou klienti, kteří volí destinaci podle obtížnosti dopravy a volí destinaci, kam CK létají přímo, bez přestupu. A pak jsou „objevitelé“, tedy klienti, kteří rádi cestují do nových destinací, které se objeví na trhu. V rámci tuzemské dovolené je ta letní velmi silně spojená s dětmi a jejich zájmy,“ přiblížil zvyky českých cestovatelů Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR.
Letos nabídnou cestovky osvědčené tipy i novinky, a to nejen v rámci Evropy
Je samozřejmostí, že i letos se budou snažit cestovní kanceláře udržet dobré prodejní výsledky z roku 2024. Sázka na jistotu jsou letní dovolené u moře a na horách, důležité je najít kompromis mezi vhodnou cenou a nabízenou kvalitou. Některé z cestovních kanceláří odhadují mírné zvýšení poptávky. „Za český trh zájezdů a pobytů jsou letošní očekávání nárůstu poptávky v průměrné výši 3–5 procent. Z letních destinací si vybírají čeští zákazníci nejčastěji letecké zájezdy do Řecka, Turecka a Bulharska, na vlastní dopravu pak volí pobyty v Itálii, Chorvatsku a Rakousku,“ uvedla ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková.
Co se týče novinek, cestovní kanceláře a agentury každý rok usilují o propagaci nových či spíše méně známých destinací. „V posledních letech je na vzestupu jak Albánie, portugalské ostrovy i destinace na pevnině, dále Kypr i Malta a opravdovou novinkou posledních dvou let je Marsa Matruh v Egyptě,“ přiblížila letošní trendy Kateřina Chaloupková.
Pro Čechy stále zůstává nejoblíbenější Chorvatsko
Zásadním kritériem při výběru dovolené je její cena. Řada lidí chce v létě k moři, a tak zůstává pro Čechy nejbližším a nejlépe dostupným mořem chorvatský Jadran. Když tato balkánská země přešla v roce 2023 oficiálně na platby v eurech, turisté zaznamenali nárůst cen především v místních obchodech, pronajímatelé ubytování ale už řadu let svoje ceny inzerovali v evropské měně a s cenou téměř nehýbali. Vše ale závisí na poptávce a místě, kam se člověk plánuje vydat. „Chorvatsko je dle posledních prodejů stále atraktivní v očích českých turistů a věřím, že i letos bude hlavní cílovou destinací Čechů, bez ohledu na organizaci dovolené. Je to země, která se mění, a přirozeně bude vyšší cena do budoucna akceptována jen za podmínky odpovídající úrovně kvality, s ohledem na konkurenci ostatních evropských destinací. Výhody v podobě dojezdové blízkosti, minimální jazykové bariéry a především průzračného, čistého moře nadále zůstávají pro mnohé rozhodující,“ uzavřela Kateřina Chaloupková. K nejvyhledávanější oblasti v Chorvatsku patří stabilně Istrie na severu pro svoji blízkost, autem se tam dá pohodlně dojet z Česka za osm hodin.
Tradičně se o první příčku ve výjezdovém cestovním ruchu dělí Chorvatsko se sousedním Slovenskem. Tam Češi jezdí většinou k příbuzným a známým a spojí to s rekreačním účelem. O další příčky pak bojuje Itálie s Rakouskem, které jsou pro našince zajímavé nejen dobrou dojezdovou vzdáleností autem, ale i nabídkou horské turistiky, městským cestovním ruchem nebo italským přímořským pobřežím.
Ideální doba pro výběr a rezervaci letní dovolené – právě teď
Cestovní kanceláře a agentury zahájily útok na klienty koncem ledna, to je totiž doba, kdy lidé začínají přemýšlet o letní dovolené a prázdninách. Zpravidla až do března budou cestovky nabízet nejlepší nabídky v tzv. First Minute s velkými slevami, širokým výběrem hotelů a destinací. V dubnu a květnu se ceny obvykle objeví v plné výši, ale stále ještě s možností výběru ideální dovolené. V červnu jsou už pak k sehnání jen Last Minute. Nabídky jsou cenově výhodnější, ale výběr destinací a služeb už může být značně omezen. Pokud tedy plánujete cestovat na vysněné místo, navíc s dětmi nebo větší skupinou, je lepší rezervovat svůj pobyt co nejdříve.
