Ve Zlíně byly první jezdící schody v Československu

ZLÍN – Budova obchodního domu, později známého jako Prior, byla postavena podle návrhu dvorního baťovského architekta Františka Lydie Gahury a otevřela se zákazníkům těsně před Vánocemi v roce 1931. Po svém dokončení to byla skutečná výkladní skříň Zlína a živé místo, kde obyvatelé trávili svůj čas nejen návštěvou firemní jídelny, ale i nakupováním v duchu tehdy nejmodernějších trendů.

Zlínský obchodní dům tak byl prvním místem v republice, kde fungovaly jezdící schody. Podle historických pramenů byla úplně prvním krytým eskalátorem v roce 1926 pohyblivá dráha v trase zrušené pozemní lanovky na Letnou. Šlo ovšem spíše o jakýsi pohyblivý chodník, nikoliv o jezdící schody v pravém smyslu slova. Další zmínky jsou o obchodním domě Bílá labuť v Praze, který však byl vybaven pohyblivými schody až v roce 1939.

Zlín tedy může být právem hrdý, protože to byl právě Obchodní dům Baťa, ve kterém byl nainstalován první skutečný eskalátor v zemi. „Už v roce 1933 se ve firemních novinách objevila informace o tom, že Obchodní dům Baťa bude mít pohyblivé schody,“ uvedl historik Zdeněk Pokluda.

Nebyl by to Tomáš Baťa, kdyby na svých cestách za oceán nesledoval světové moderní trendy. Jedním z nich byl vynález Američana Jesse W. Rena. Ten si 15. března 1892 nechal patentovat vynález a později v New Yorku postavil první eskalátor jako zábavní atrakci.

Právě Reno je autorem konstrukce pohyblivých schodů Obchodního domu Baťa „Novinová zpráva z konce května 1934 uvádí, že probíhá instalace eskalátoru mezi 2. a 3. etáží obchodního domu, spuštění se očekává do dvou týdnů,“ doplňuje Zdeněk Pokluda.

Schody pak sloužily zákazníkům dlouhá desetiletí, odstaveny byly na konci osmdesátých let minulého století. Po téměř třiceti letech se teď do obchodního domu vrátily – přímo k hlavnímu vstupu.

Převratnou novinkou byl na začátku třicátých let také samoobslužný prodej. V tehdy nevídané šíři sortimentu bylo možné v obchodním domě nakoupit vše od potravin až po automobily.

Průčelí budovy zdobily typické baťovské reklamní slogany jako „Těm nejlepším – to nejlepší“ nebo „Vaše spokojenost – náš úspěch“.

Zajímavý a odborníky ceněný byl vzhled budovy, kterou František Lydie Gahura navrhl s pozoruhodným členěním oken. Spodní dvě podlaží přitahovala pozornost nakupujících velkými prosklenými výklady přes celou výšku od podlahy ke stropu. Ve vyšších poschodích se okna postupně zužovala až do nejvyšších pater, v nichž byly umístěny sklady. Až v sedmdesátých letech 20. století došlo k necitlivým úpravám, které původní členění oken a tím i vzhled budovy změnily.