Vezmou nám Němci výrobu elektromobilů?

MLADÁ BOLESLAV – Přesun výroby Škody Superb do Německa je dlouho diskutovanou otázkou naší přední automobilky. Nyní ale došlo k zásadnímu obratu! Přísnější limity CO2 v Německu a klesající zájem o výrobu konvenčních aut se spalovacími motory nutí Němce k přehodnocení svých plánů. Musí vyřešit nejen problém zachování výroby, ale především otázku zachování pracovních míst. Už tento pátek čeká představitele koncernu Volkswagen náročné jednání o budoucnosti  a výsledky setkání budou mít rozhodně dopad i na českou Škodovku.Představenstvo má již na tento pátek naplánované velké jednání o budoucnosti koncernu.  Společnost potřebuje kvůli přísnějším limitům CO2 uspíšit svoje plány s přechodem k elektromobilitě a plánuje kvůli jejich produkci přestavět továrny v Emdenu a Hannoveru. To by mohlo mít zásadní dopad na českou Škodovku. Představenstvo řeší, jak v obou svých německých továrnách zachovat pracovní místa. Preferovanou možností je přestavba obou závodů na výrobu elektromobilů. Z linky v Emdenu by měl sjíždět nejdostupnější z elektrických vozů, jež budou postaveny na nové speciální elektrické platformě MEB. Jeho cena by se měla dostat pod 500 000 Kč. V Hannoveru by pak mohl vznikat elektrický minivan ID Buzz, který se má na trh dostat v roce 2022 a tvarově bude připomínat ikonický VW Bus první generace. Pokud se ale v Německu specializují pouze na elektromobily, kam s výrobou konvenčních aut se spalovacími motory? Koncern se jich zcela zbavit rozhodně nehodlá! Nabízí se jediné řešení, a to přesun vyroby do Čech. Výroba klasických motorů je totiž časově náročná, a u nás je levnější pracovní síla než v Německu. V takovém případě by pravděpodobně nedošlo ani k přesunu výroby Škody Superb do Německa. Naopak by se právě k nám mohla přesunout výroba  Passatu a Arteonu. Otázkou ale je, kde by se další kusy aut vyráběly. “ V současné době jsou kapacity závodů Škodovky vytíženy na 119 procent,” sdělil šéf Škody Bernhard Maier v nedávném prohlášení. Tak jako tak, nejprve musí všechny plány odsouhlasit německé představenstvo, ve kterém jsou silně zastoupeny odbory. Ty se na změnu pojetí obou zmíněných továren nemusí tvářit. „Výroba elektromobilů je totiž méně časově náročná,“ vysvětluje odborník na elektromobilitu. „Elektromobil v porovnání s autem se spalovacím motorem má jen dvě třetiny dílů,“ dodává. Změna koncepce by tak mohla pro Němce znamenat nejen velké změny, ale především velké propouštění.