Hasiči v Rožnově testovali průjezdnost městem. Někde rozhodovaly milimetry

ROŽNOV POD RADHOŠTĚM – Test průjezdnosti zásahového vozidla některými lokalitami ve městě uskutečnil ve středu hasičský sbor města Rožnov p. R. ve spolupráci s městskou policií. Přestože se situace ve srovnání s podobným testem z roku 2014 zlepšila, špatně parkující vozidla mohou i dnes v případě například požárů komplikovat hasičům příjezd na místo zásahu i samotný zásah.

Ve středu 13. února proběhl v Rožnově pod Radhoštěm test průjezdnosti komunikací. Do terénu vyjeli hasiči s cisternou CAS 16 MAN, která slouží jako prvozásahové vozidlo, a také strážníci Městské policie Rožnov. “Cílem testu bylo ověření stavu průjezdnosti především na sídlištích ve večerních hodinách. Vybrali jsme místa a ulice, které jsou nejvíce zatíženy parkováním vozidel. Testovali jsme, zda řidiči parkují tak, aby ulicemi mohly v případě potřeby projet jednotky integrovaného záchranného systému, v tomto případě především hasiči, ale také obslužná vozidla, například vozidla na svoz odpadu,“ vysvětlil ředitel Městské policie Rožnov Aleš Pilař. „Výsledek nebyl úplně špatný, ve srovnání s rokem 2014 vozidlo hasičů projelo prakticky všude, ale na mnoha místech to bylo doslova i milimetry a pomalým průjezdem tak hasiči bohužel zdrželi samotný příjezd pomoci na místo. Problém je často na křižovatkách nebo zatáčkách, kde by řidiči vůbec neměli stát,“ doplnil Aleš Pilař.

„S komplikacemi se špatně parkujícími auty se při výjezdech k zásahům setkáváme relativně často, ta záležitost je vleklá. Samozřejmě přibývají vozidla, dnes mívají rodiny běžně dvě až tři auta a prostor na sídlištích se nafouknout nedá. Při zásahu tak můžeme dělat pouze to, co nám dovolí zákon. Tedy především musíme co nejrychleji udělat samotný zásah. V praxi to znamená, že dojedeme až tam, kde se to dá, a pak musí hasiči po svých. Vybavení si musí přenést nebo použít to, co je v místě zásahu k dispozici. Hadice tak taháme od zásahového auta až tam, kam je potřeba,“ prozradil ředitel Hasičského sboru města Karel Janoušek s tím, že hasiči nesmí způsobit škodu občanům. „Nesmíme tedy násilně odstraňovat vozidla a poškodit je. Navíc těžkými auty, které mají až 21 tun, nesmíme například na chodníky. Musíme vždy zvážit, zda škoda, která hrozí nebezpečím z prodlení, je větší než proti škodě, kterou těžkou technikou způsobíme,“ doplnil Janoušek.
„Správné parkování je v zájmu obyvatel města. V extrémním případě mohou kvůli špatnému stojícím vozidlům bránit příjezdu vozidel složek integrovaného záchranného systému a tím ohrozit sebe i ostatní,“ uzavřel Karel Janoušek.