Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D35

PARDUBICKÝ KRAJ – Včera začalo Ředitelství silnic a dálnic se stavbou dálnice D35, která by měla spojit Čechy s Moravou. V budoucnu by měla být alternativou pro přetíženou dálnici D1.

Přípravy provázely komplikace, přesto se podařilo stavbu zahájit, dokonce v předstihu. Dálnice D35 bude začínat u Opatovic nad Labem směrem na Časy, první úsek bude dlouhý 12,6 kilometru a stát bude téměř 3,4 miliardy korun. Kvůli záplavovým územím v okolí Labe tu stavbaři postaví estakádu mostů, nejdelší z nich bude delší než jeden kilometr. Kromě mostů se počítá se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami Rokytno a Časy, na trase budou i čtyři okružní křižovatky. Tato část naváže na druhý úsek dálnice Časy – Ostrov, jehož výstavba začala už loni v prosinci. Kromě dvou zahájených staveb zbývá připravit ještě sedm dalších úseků, z nichž ne všechny jsou bezproblémové.

Ředitelství silnic a dálnic už má vykoupené všechny pozemky. Samotná veřejná soutěž musela být uzavřena v rekordně krátké době půl roku, protože původní tendr zrušil antimonopolní úřad. Hotový je také archeologický průzkum pod budoucí trasou. Našlo se zde velké množství artefaktů a žárových hrobů z doby bronzové i kamenné. O těchto nálezech jsme vás informovali ZDE.

Stavba je spolufinancována v rámci Operačního programu Doprava 2014 – 2020 z Fondu soudržnosti. Pro Pardubický region je stavba dálnice úlevou, po jejím otevření by se mělo ulevit městům a obcím na trase současné silnice I/35, která nyní z velké části slouží tranzitní dopravě. V Pardubickém kraji obejde Vysoké Mýto a Litomyšl.

Oba nové úseky dálnice budou dlouhé 27 kilometrů. Provoz na nových částích dálnice by měl být zahájen v lednu 2022. Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou přes 200 kilometrů druhou nejdelší dálnicí v ČR.