Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 392
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
Warning: Attempt to read property "post_title" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394
ŠUMPERSKO – Uplynulo už osmdesát let od prvního výkopu dálnice z Prahy do Brna a do Zlína. Při této příležitosti připravilo Muzeum silnic ve Vikýřovicích na Šumpersku výstavu mapující její výstavbu.
Výstava dálnice Praha-Brno-Zlín v obrazech času bude slavnostně zahájena vernisáží v pátek 5. dubna v 17 hodin, zájemci o bližší informace budou mít možnost už od 16.30 hodin vyslechnout v přednáškovém sále úvodní slovo autora výstavy Tomáše Jandy.
„Dnes je již velmi těžké zjistit, kdo jako první v tehdejším Československu přišel s myšlenkou stavby kapacitních silničních spojů podobným dnešním dálnicím,“ uvedla Alena Turková z Muzea silnic ve Vikýřovicích. V roce 1935 byly veřejnosti prezentovány dva návrhy stavby kapacitní komunikace – Národní silnice Plzeň – Košice a Silniční magistrála Cheb – Chust. Oba tyto návrhy byly přijaty veřejností velmi příznivě, avšak vláda a příslušné úřady se k návrhům stavěly zamítavě.
V roce 1937 oživil myšlenku stavby československé autostrády Jan Antonín Baťa vydáním obsáhlé publikace Budujme stát pro 40 milionů lidí, ve které propagoval i stavbu autostrády z Chebu do Velkého Bočkova. Vlastním nákladem nechal vypracovat projekt části magistrály, která by spojovala Moravu se Slovenskem, nazvaný Javornická silnice. Začaly se rodit první nesmělé plány na stavbu kapacitní komunikace mezi Prahou a Brnem, která pokračovala ke Slavkovu u Brna, kde měla navázat na Baťův projekt.
Plány zhatila v září 1938 Mnichovská dohoda a následující události, kdy bylo nutno urychleně vyřešit i dopravní otázky. Už v říjnu 1938 byl vládě předložen návrh na stavbu první Česko – Slovenské autostrády. Během deseti dní byla její trasa vynesena do topografických plánů a v listopadu byl návrh stavby Česko – Slovenské dálnice a Pražského dálničního okruhu schválen vládou. Stavba slavnostně zahájila v úseku u Průhonic 2. května 1939 a trvala až do roku 1950.
Výstava bude ke zhlédnutí do 21. září.
