Dočká se vltavská vodní cesta svého dokončení?

JIŽNÍ ČECHY – Vltavská vodní cesta na jihu Čech stále není dokončena. Rozvoji plavby na Vltavě a tím i rozvoji cestovního ruchu v jejím okolí stojí v cestě různé nedodělky. Propojení Jihočeského a Středočeského kraje přes vodní „dálnici“ je tak prozatím nemožné.

Problémy byly na Vltavě již v loňském roce. Loňskou i předloňskou plavební sezónu ukončila nepříznivá hydrologická situace. Podle informací z webu Jihočeského kraje jsou nejpalčivějšími problémy například nedostatečná hloubka koryta řeky v úseku Podolí – Kořensko nebo nemožnost zakotvit ani vplout do krajské metropole. Další trable zase činí třeba podjezdová výška mostu v Týně nad Vltavou, která brzdí vyšší plavidla, nebo lodní výtah na Orlíku pro sportovní plavidla, jenž je pouze pro menší plavidla a navíc volá po rekonstrukci. A takových nedostatků by se prý dalo vyjmenovat ještě daleko víc.

„Jihočeský kraj se zatím bezvýsledně snaží přesvědčit ministerstvo dopravy o potřebě dokončit splavnění tak, aby splňovalo klasifikační normy. Nepožadujeme po státu nic víc, než aby naplnil znění zákona, který stanovuje, že Vltava je dopravně významnou využívanou vodní cestou. A to pro výletní lodě i individuální turistickou a sportovní plavbu do výtlaku 300 tun,“ zdůraznila jihočeská hejtmanka Ivana Stráská.

Je přitom jasné, že dokončení vltavské vodní cesty by rapidně přispělo k rozvoji celého regionu. Propojení Jihočeského a Středočeského kraje prostřednictvím Vltavy je i součástí Memoranda o spolupráci, které v loňském prosinci představitelé obou krajů podepsaly. „Jihočeský kraj již v minulosti finančně podpořil předprojektovou přípravu splavnění Vltavy částkou pět milionů korun a i nadále chceme napomáhat tento záměr rozvíjet,“ řekla Stráská.

Na dokončení této vodní „dálnice“ má Povodí Vltavy připraveno dva stěžejní projekty. „Jedná se o prohloubení plavební dráhy v úseku Podolí – Kořensko s cílem zajistit dostatečné plavební hloubky v tomto úseku. A dále o stavební úpravy na lodním výtahu pro sportovní plavidla přes hráz Orlíku. Dojde k prodloužení jeho dráhy v horní vodě a o zvýšení určitých parametrů převážecího vozíku. Tím bude lodní výtah v provozu i při snížených hladinách v nádrži. Původně jsme akce chtěli odstartovat již loňskou zimu, ale věřím, že je bude možné zahájit letos po ukončení plavební sezóny. A to s finanční podporou Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvádí generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Podpořil by se tím samozřejmě cestovní ruch, protože tento projekt umožní napojení i na evropskou lodní dopravní síť. Podle slov Davida Šťastného, předsedy destinační společnosti Českobudějovicko – Hlubocko, by po dokončení mohlo jít o větší atrakci, než je Baťův kanál. Jihočeši tak mohou prozatím jen doufat, že k dokončení vltavské vodní cesty dojde co nejdříve.