Stezky a cyklostezky NP Šumava budou střežit i policisté

PLZEŇSKÝ KRAJ – Taky jste propadli novému trendu a pořídili jste si elektrokolo či elektrokoloběžku? Jenže ne s každým takovým dopravním prostředkem je možné se pohybovat po stezkách a cyklostezkách Národního parku Šumava.

Elektrokola a elektrokoloběžky jsou skvělá věc. Bohužel s tím, jak jsou více dostupnější, vznikají na turistických cestách a cyklostezkách NP Šumavy i velmi nebezpečné situace, při kterých hrozí i vážná zranění. Velmi často na elektrokoloběžkách jezdí děti, navíc bez přileb. Jsou běžné situace, kdy na takovém vozidle jedou i tři osoby najednou.

Na elektrokola nezřídka sedají i lidé bez jakýchkoliv zkušeností s jízdou na kole a dochází tak i ke zbytečným pádům ve vysokých rychlostech. Také roste počet nehod mezi jezdci na kolech, elektrokolech a pěšími. „Prostě a jednoduše řečeno – ze společnosti se v tomto ohledu vytrácí slušnost a ohleduplnost,“ popisuje situaci vedoucí Informační a strážní služby Správy NP Šumava Adam Diviš.

Ne každý majitel elektrokola nebo elektrokoloběžky si je vědom zákona o provozu na pozemních komunikacích. Dokonce jej někteří uživatelé zpochybňují.

Výklad zákona je ale přesný:
Za kolo, které může vjíždět na vyhrazené cyklotrasy a cyklostezky, je považováno vozidlo, k jehož pohybu vpřed je nutné vynaložení lidské síly. Jmenovitý výkon pohonné jednotky v elektrokole nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti.

Pokud se tedy elektrokola nebo elektrokoloběžky, které sice splňují některé technické parametry, ale dokáží jet bez nutnosti použití lidské síly, budou pohybovat na vyhrazené cyklotrase či cyklostezce, je na takové dopravní prostředky pohlíženo jako na motocykl. A to se všemi důsledky. Na dodržování těchto pravidel bude nově dohlížet i Policie ČR.