Jak úspěšně reklamovat II: Záruka – vždy dva roky?

Koupíte-li si v obchodě nový mobil, nábytek nebo pračku, pak počítáte s tím, že po dobu dvou let můžete tyto věci reklamovat. Jak je to ovšem v případě, pokud jste koupili již starší mobil v bazaru, nábytek si nechali zhotovit na zakázku a pračka se vám už v záruce pokazila, takže jste ji celý měsíc nemohli používat?

Nové zboží

Obecně se lze řídit pravidlem, že záruka (zákon hovoří o právech z odpovědnosti za vady) na nově zakoupené spotřební zboží činí dva roky. Tato záruka se nevztahuje na věci, které mají krátkou trvanlivost, zejména tedy potraviny.

Věci zhotovené na zakázku

Na věci zhotovené na zakázku, např. zmíněný nábytek, šaty nebo rovnátka se rovněž vztahuje dvouletá záruční lhůta.

Použité zboží

V případě použitého zboží může být záruka zkrácena až na polovinu zákonné doby, tedy na jeden rok. Takže pokud si koupíte starší mobil v bazaru, pak na něj musíte dostat minimálně jednoletou záruku.

Dárky

Někdy k zakoupenému výrobku dostanete ještě jako bonus dárek zdarma. Například si koupíte značkový kávovar a k němu obdržíte rychlovarnou konvici jako dárek. Kávovar funguje, ale konvice se do měsíce pokazí. Můžete ji reklamovat? V tomto případě máte smůlu. Konvici jste nabyli jako dar, tudíž se na ni záruka nevztahuje.

Zákonnou záruku nelze zkrátit

Závěrem je užitečné zmínit, že zákonnou záruční lhůtu nelze zkrátit. Pokud by vám prodejce nového spotřebního zboží vystavil k podpisu smlouvu, v které byste si ujednali například pouze jednoletou záruční lhůtu (s vysvětlením, že když nemáte zájem vy, koupí zboží někdo jiný), pak toto ujednání je neplatné a vy máte nárok na dvouletou záruku.