Jak úspěšně reklamovat III: Můžete reklamovat i opravu staršího spotřebiče?

Pokazí se vám starší pračka. Je povinností opraváře poskytnout vám záruku na její opravu? A pokud ano, na jak dlouho?

V minulém článku jsme hovořili o tom, že při koupi zboží (nového i použitého) má zákazník ze zákona nárok na záruku, v rámci které může vadné zboží reklamovat. Jak je to ovšem se službami, konkrétně s opravami?

Co říká zákon

Panuje velmi rozšířený názor, že na opravy starších věcí se poskytuje záruka tři měsíce. Tato lhůta však platila podle starého občanského zákoníku. Současný občanský zákoník (platný od r. 2014) žádnou takovou lhůtu výslovně neuvádí, čímž se celá situace stává poněkud nepřehlednou. Opravy pračky nebo vodovodního kohoutku spadají do kategorie smlouvy o dílo. Dle odborníků se tedy reklamace řídí pravidly o právech z vadného plnění kupní smlouvy, tudíž reklamace by  měla probíhat obdobně jako při reklamaci zakoupeného zboží.

To znamená, že vadu musíte opraváři vytknout, jakmile ji zjistíte, a to nejpozději do dvou let od okamžiku, kdy jste převzali dílo z opravy. Projeví-li se vada do šesti měsíců, má se za to že dílo bylo vadné již při převzetí.

Co to znamená v praxi?

Pokud se ve vztahu k dané opravě vyskytne problém během šesti měsíců od této opravy, pak se má za to, že oprava nebyla provedena řádně. Pokud by toto opravář nebyl ochoten uznat, byl by to on, kdo by musel dokazovat opak. Opraváři v těchto případech většinou problémy nedělají a vadu bezplatně odstraní. Vy byste neměli hradit nic, ani náklady opraváře na dopravu, jelikož se jednalo o reklamaci.

Jednejte rychle

Pokud se však vada vyskytne později, maximálně do dvou let od opravy, pak je situace z pravidla dosti komplikovaná. Jste to vy, kdo musí prokázat, že se jednalo o skrytou vadu a že jste na ni skutečně poukázali bez zbytečného odkladu. Například oprava pračky nebyla provedena správně a dlouhodobým používáním došlo k jejímu celkovém poškození. Zpravidla očekávejte, že se opravář bude bránit a to mnohdy úspěšně. Takže raději vše pečlivě zkontrolujte a odzkoušejte ihned při převzetí z opravy a, pokud to není možné, co nejdříve po něm. Na nic zbytečně nečekejte. V tomto případě čas hraje proti vám.