Jak úspěšně reklamovat X: Oprava, výměna nebo vrácení peněz?

Když se pokazí výrobek, který je v záruce, někdo by ho raději dostal zpět opravený, jiný by chtěl peníze. Na čem závisí, jak reklamace bude nakonec vyřešena? Můžeme to sami nějak ovlivnit?

Podstatné a nepodstatné porušení smlouvy

U reklamace je nutné rozlišit dvě základní situace a to jestli se jedná o podstatné nebo nepodstatné porušení kupní smlouvy. V případě podstatného porušení smlouvy máte na výběr z několika možností: výměny vadného výrobku za nový, opravy vadného výrobku, přiměřené slevy nebo vrácení plné ceny (odborně se označuje za odstoupení od smlouvy). Například si koupíte baseballový míč, který po pár úderech pálkou praskne. Ukáže se totiž, že materiál, z kterého je vyroben, silný úder nesnese. To znamená, že kdybyste o této vlastnosti zboží věděli předem, určitě byste si ho nekoupili, protože nesplňuje klíčový parametr a to odolnost. Tím dochází k naplnění definice podstatného porušení smlouvy. V jiných případech se jedná o nepodstatné porušení. Například se vám rozjede šev u zimní bundy. Tehdy si můžete vybrat mezi opravou bundy nebo slevou z ceny. Sleva musí být přiměřená, tj. bude odpovídat tomu, kolik by přibližně stála oprava u švadleny.

Uveďte, jakou možnost jste si vybrali

Nejčastější chybou reklamujících je, že do reklamačního protokolu neuvedou, jaký způsob vyřízení reklamace upřednostňují. V případě zmíněného baseballového míče byste si totiž mohli zvolit vrácení peněz, protože se jedná o podstatné porušení kupní smlouvy. Pokud byste tuto možnost však neuvedli, mělo by se za to, že porušení smlouvy je nepodstatné. Prodávající by si zvolil variantu, která mu více vyhovuje, takže by vám např. pouze vyměnil vadný míč za nový, stejně „kvalitní“ jako ten předchozí.