Jak úspěšně reklamovat XI: Musíte kvůli reklamace cestovat. Kdo bude platit cestu?

Pokazí se vám mobil, který jste si koupili ve vedlejším městě. Cesta tam a zpět je „jen“ padesát kilometrů. Jenže vy musíte jet dvakrát. Jednou mobil reklamovat a podruhé si ho opravený vyzvednout. To už je kilometrů sto. Uvažujete nad tím, že vás ta reklamace přijde docela draho, i když je zadarmo.

Paragraf, který lidé neznají

Pokud je vaše reklamace oprávněná (tedy vada byla oficiálně uznána), štěstí stojí na vaší straně. Je tomu tak díky jednomu paragrafu, o jehož existenci většina lidí neví. A to nejen kupujících, ale mnohdy i prodávajících. Jedná se o § 1924 platného občanského zákoníku, který říká, že při opodstatněné reklamaci má kupující právo na náhradu účelně vynaložených nákladů, jež vynaložil v souvislosti s reklamací. Toto právo je nejlépe uplatnit co nejdříve, např. ihned při převzetí opraveného zboží. Dle zákona nejpozději do 25 měsíců od zakoupení zboží (počítejte ale s tím, že patrně narazíte na protest prodávajícího, který toto ustanovení patrně nebude znát).

Co jsou účelně vynaložené náklady

Mezi účelně vynaložené náklady patří nejčastěji právě náklady na dopravu výrobku k prodávajícímu. Dále by zde mohly spadat například náklady na vypracování znaleckého posudku v případě předešlého zamítnutí reklamace. Všimněte si slůvka „účelně“. Znamená to, že zmíněný mobil nepojedete vrátit taxíkem, resp. taxi si vzít můžete, ale náklady vám budou proplaceny jen do výše jiné, rozumné, alternativy. V tomto případě by se patrně jednalo o zaslání mobilu poštou, popř. jízdné autobusem nebo vlakem. Pokud by byla za účelně vynaloženou považována i cesta autem, pak se pro výpočet nákladů použije předpis o poskytování cestovních náhrad v pracovněprávních vztazích (tj. jako když v práci vypisujete „cesťák“).

Nenechte se odbýt

V praxi počítejte s různými přístupy prodávajících. Někteří jsou na tuto situaci připraveni a okamžitě odněkud vyloví potřebný formulář, jiní vám řeknou, že o ničem takovém v životě neslyšeli. S druhým případem se setkala samotná autorka, která si však pro jistotu s sebou vzala výtisk občanského zákoníku, čímž rozšířila vědomostní obzory prodávajícího a uhrazení nákladů se nakonec přece jen úspěšně domohla.