Uklizeno: Koleje Praha – Beroun vyčistil do čista Roundup

Ukázkově účinný zabiják plevelů. Foto: Jan Pravda

BEROUNSKO – Počátkem června bylo postříkáno kolejiště z Prahy do Berouna herbicidem Roundup, jehož aktivní složku tvoří glyfosát.  Jeho použití k hubení nežádoucí vegetace na kolejištích je ministerstvem zemědělství povolené, ostatně jako téměř všude.

Zabiják plevelů

Dlouho se věřilo, že tento důkladný a pro člověka nijak pracný zabiják plevelů je pro zvířata neškodný. Pravda může být jiná. Studie vědců z Texaské univerzity zveřejněná v časopise Science zpochybnila konvenčně přijímaný fakt, že zvířata jsou vůči glyfosátu imunní, protože ten cílí pouze na specifický buněčný mechanismus rostlin a některých bakterií.

Výsledky americké studie

Výzkumníci z univerzity v Texasu podávali včelám glyfosát, aby zjistili, jak ovlivňuje mikrobiální stav jejich zažívacích systémů.  Glyfosát zabíjí rostliny tím, že blokuje enzym, který používají k výrobě několika klíčových aminokyselin, stavebních bloků proteinů. Zvířata tento enzym neprodukují, ale používají ho některé bakterie ve střevním traktu. Výzkumná studie ukázala, že chemická látka jej narušuje, což je činí náchylnější k infekci. Včelaři si stěžují na úmrtí celých včelstev.

Pětkrát více než v devadesátkách

Chemickou látku glyfosát označuje Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny za pravděpodobně karcinogenní také pro lidi.  Naopak Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) a Evropská agentura pro chemické látky (ECHA), o jejichž posudky se opírá Evropská komise, tvrdí, že používáním glyfosátu nevznikají žádná neakceptovatelná rizika. Podle údajů našeho ministerstva zemědělství  došlo meziročně k poklesu používání  glyfosátu o 25 procent. Pořád je to proti polovině 90. let  pětkrát tolik, uvedl Jakub Hruška z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd.

Co zmůže MŽP?

Ke konkrétnímu případu použití herbicidu na kolejišti Praha – Beroun se na sociální síti vyjádřil i ministr životního prostředí Richard Brabec s tím, že případ bude řešit. Ministr zemědělství Miroslav Toman  sice v září loňského roku uvedl, že zakáže glyfosát plošně, později pod nátlakem zemědělců změnil názor. Zákaz se tak v současné době vztahuje na dosoušení před sklizní u obilovin a řepky. Rakousko už začátkem července glyfosát zcela zakázalo. V Česku se to neplánuje. Ministerstvo zemědělství tvrdí, že se drží prováděcího nařízení Komise EU, podle kterého se tato látka může používat až do prosince roku 2022.