Jihočeští vědci zbořili dogma o přenosu lymské boreliózy

ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

JIHOČESKÝ KRAJ – Mladí vědci z Biologického centra Akademie věd České republiky v Českých Budějovicích přišli s objevem, jak se borelióza přenáší na člověka. Třicet let uznávaný model o tomto přenosu je tak nyní vyvrácen.

Po pečlivých experimentech se sajícími klíšťaty zjistili, jak se bakterie, způsobující lymskou boreliózu, přenášejí z těla parazita na člověka. „Víc než třicet let byl uznávaný americký model, že borelie žijí v klíštěcím střevě a ve chvíli, kdy klíště začne sát, borelie přejdou ze střev do slinných žláz a odtud pak se slinami do hostitele. My jsme ale zjistili, že je to úplně jinak,“ popisuje Radek Šíma, jeden z hlavních autorů objevu.

Cesta přenosu borelií je tak úplně jiná, než jak ji popisuje dosavadní, tři desítky let starý vědecký model. „Myslíme si, že borelie jdou ze střeva přes jícen rovnou do hostitele, a sliny klíštěte pro borelie nejsou důležité. Proto musíme cílit na střevo klíštěte, nikoliv na sliny,“ říká Radek Šíma.

„Celá desetiletí jsme nemohli borelie ve slinných žlázách klíštěte najít a hledali jsme pro to různá vysvětlení. Naši mladí kolegové se nebáli zpochybnit autority a podali přesvědčivé důkazy o tom, že k přenosu borelií nedochází přes sliny. Je to bezesporu významný objev,“ uvádí ředitel Biologického centra Akademie věd České republiky Libor Grubhoffer.

Objev by mohl pomoci vytyčit nové cíle pro vývoj potenciálních vakcín a léčebných strategií, zabraňujících přenosu této závažné nemoci.

Zdroj: Biologické centrum Akademie věd České republiky