Chytře na nákupy přes internet: Vrátili jste bundu zakoupenou přes internet. Kdo hradí poštovné za její odeslání? Vy nebo e-shop?

V bundě zakoupené přes e-shop vypadáte jako panda – stejně roztomile, ovšem také stejně zakulaceně. Toto není sice důvod k reklamaci, ale protože se jedná o nákup „na dálku“ máte právo během 14 dnů odstoupit od smlouvy, což při pohledu do zrcadla také bleskově uděláte. Kdo ale bude hradit oněch tři sta korun, které vás stálo expresní doručení dotyčné bundy domů? A kdo uhradí poštovné za zaslání bundy zpět na adresu e-shopu?

Poštovné k vám domů

Předně zopakujme, že pokud v řádném termínu odstoupíte od smlouvy a také zašlete zboží zpět e-shopu, pak máte nárok na vrácení všech peněžních prostředků a to do 14 dnů od svého odstoupení. Pod pojem „všechny peněžní prostředky“ zákon zahrnuje nejen vlastní cenu zboží, ale také náklady na jeho dodání. Výše obojího je vždy uvedeno v kupní smlouvě. Pokud vám e-shop bude dělat problémy, odkažte se na § 1832 odst. 1 občanského zákoníku. Pozor! Jestliže jste si v e-shopu zvolili jiný než nejlevnější způsob dodání, pak vám budou náklady na doručení uhrazeny jen do výše právě onoho nejlevnějšího dodání. V případě zmíněné bundy vám bude tedy uhrazena její plná cena plus náklady na její doručení k vám. Ty ovšem nedostanete v celé výši, protože zahrnovaly příplatek za expres dodání, ale pouze v ceně klasického, nejlevnějšího doručení nabízeného daným e-shopem, tedy ve výši 120 Kč.

Poštovné od vás do e-shopu

Takže náklady na doručení bundy k vám jsme zvládli. Nyní se ještě musíme vypořádat s náklady na doručení bundy od vás do e-shopu. V případě, že odstupujete od smlouvy, náklady na vrácení zboží nese spotřebitel, tedy vy. Tato informace však musí být uvedena v kupní smlouvě. Podnikatelé si zpravidla uvedení této skutečnosti ve svých smluvních podmínkách pečlivě hlídají. Pokud by tomu tak nebylo, náklady na doručení by hradil e-shop.