Chytře na nákupy přes internet: Reklamujete mobil z e-shopu. Kdo ale zaplatí poštovné?

Ilustrační foto

Poštovné nebo jiné náklady na dopravu nejsou dnes rozhodně zanedbatelné. Navíc musíte vzít v úvahu nejen dopravu vadného zboží k prodejci, ale také dopravu opraveného zboží zpět k vám. Tudíž částka vzroste na dvojnásobek. Na koho připadne tato nemilá povinnost, na vás nebo na prodejce?

Kdo to nakonec zaplatí

Ti, kteří četli pozorně náš seriál o reklamacích, již vědí, že tyto náklady má ze zákona povinnost hradit prodávající, nikoli vy. Musí se ovšem jednat o oprávněnou reklamaci, tj. musí vám ji  v servisu uznat. Formulář na úhradu nákladů však budete na stránkách e-shopů většinou hledat marně. Není totiž v zájmu prodávajících šířit tuto informaci, a tímto zvyšovat své náklady na vyřízení reklamace. Nelekejte se. Nemusíte nic sáhodlouze sepisovat, pouze požádat o úhradu nákladů, většinou poštovného, spjatých s reklamací a přiložit kopii (scan) podacího lístku. Pro jistotu se můžete odkázat na § 1924 občanského zákoníku. Nezapomeňte, že máte ze zákona nárok na úhradu pouze „účelně vynaložených“ nákladů, tedy v podstatě nejlevnější způsob doručení. Expresní kurýr nebo taxík mezi ně tedy rozhodně patřit nebude.

Ověřte si, u koho nakupujete

Využívejte pouze ověřené e-shopy či jiné internetové prodejce. Při nákupu zvažte nejen výhodnou cenu, ale také možnost kontaktovat prodejce. Obětujte svůj čas  a získejte o něm co nejvíce recenzí. Ačkoli zákon stojí na vaší straně, v případě že narazíte na podvodníka, zejména zahraničního, budete se jen stěží domáhat svého práva. Pak by vám nezbylo nic jiného, než se obrátit na soud.