Osud „Matěje“ visí na vlásku. Města hledají sedm milionů na opravy

VSETÍNSKO – Začátkem března letošního roku vyjela na posudkovou jízdu parní lokomotiva 433.002 Matěj. Cílem bylo prověřit technický stav lokomotivy s výjimkou kotle, kterému v březnu skončila technická způsobilost. Při kontrole vyšlo najevo, že oprava musí být velmi masivní a zhruba třikrát nákladnější, než se odhadovalo. „Opravu nutnou pro další provozuschopnost Matěje odborníci spočítali na zhruba šest milionů korun bez DPH, takže jsme někde nad sedmi miliony korun. Dle dostupných informací navíc na Matěje nelze využít žádných dotačních titulů,“ řekl starosta města Rožnov pod Radhoštěm Radim Holiš.

Foto: Schůzka k dalšímu osudu parní lokomotivy Matěj. Zdroj: Město Valašské Meziříčí

O možnostech, jakým způsobem lze v této nelehké situaci Matějovi pomoci, jak dát potřebné peníze dohromady, případně jestli vůbec má cenu tak vysokou částku vynakládat, diskutovali v pondělí 26. srpna ve Valašském Meziříčí zástupci Národního technického muzea, Českých drah, Valašské společnosti historických kolejových vozidel, hejtman Zlínského kraje a také starostové tří valašských měst, a to Rožnova pod Radhoštěm, Valašského Meziříčí a Vsetína. Na prvním setkání všech zainteresovaných stran panovala shoda na tom, že se budou snažit pomoci podle aktuálních možností.

Ředitel Národního technického muzea sdělil, že se na opravě mohou podílet maximální částkou pět set tisíc korun. Starostové zmíněných měst se následně shodli, že si umí přestavit zahrnout do svých rozpočtů na rok 2020 také částku v podobné výši. I hejtman přislíbil pomoc s tím, že výši prozatím nedokáže odhadnout. „Zkusíme oslovit i zástupce mikroregionů a zjistit jejich finanční možnosti. Znovu vyvoláme schůzku se zástupci Národního technického muzea a případně ministerstvem,“ slíbil starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek.

Parní lokomotiva 433.002 alias Matěj byla vyrobena v březnu 1948 v ČKD Praha. Po skončení své standardní „kariéry“ působila lokomotiva nadále jako historické vozidlo a jezdila nostalgické a vzpomínkové jízdy na různé velké akce, jarmarky nebo slavnosti. Matěj působil také v mnoha filmech jako Všichni dobří rodáci nebo Vlak dětství a naděje. V posledních třech letech hrál Matěj hlavní roli v každoročním seriálu parních jízd s názvem Rožnovské parní léto, kde byl mezi dospělými, ale hlavně mezi dětmi velmi oblíben.