Chytře na nákupy přes internet: E-shop vám dal dárek. Můžete si ho nechat, když zboží vracíte?

K objednaným riflím nabízel e-shop tričko jako dárek. Tričko vám padne výborně, ale v džínách vypadáte jako strašák do zelí, takže se s nimi hodláte co nejrychleji rozloučit. Tričko se vám ale vracet nechce. Konec konců je to přece dárek.

Věděli jste o dárku předem?

Výrobek zdarma je častá nabídka obchodníků, kteří takto lákají zákazníky. Pokud je získání dárku podmíněno zakoupením určitého zboží, pak je logické, že při vrácení tohoto zboží pozbýváte také nárok na dárek. Jinými slovy, pokud jste o dárku byli informováni předem (nebyl vám tedy přibalen bez vašeho vědomí), pak ho vrátit musíte. Prodávajícímu se doporučuje uvést dárek v objednávce a ve faktuře s vyznačením nulové ceny, aby bylo zřejmé, že zákazník o dárku opravdu věděl předem.

U reklamace je to jinak

Pokud byste však rifle vrátili nikoli z důvodu, že se vám nelíbí (tj. odstoupení od smlouvy během 14 dnů od koupě), ale z důvodu vady, pak by se již jednalo o reklamaci. Jestliže by vaše reklamace riflí byla vyřízena vrácením peněz, vrácení trička by po vás prodejce požadovat nemohl.