Bude se ve Zlíně lépe parkovat? Úpravy ceníku by měly být platné už od října

Ilustrační foto

ZLÍN – Úprava pravidel pro vyhrazené stání vstoupila v platnost již v dubnu. Do budoucna by k výčtu změn měl přibýt vznik záchytných parkovišť na okrajích města, zvýhodněné parkování pro rezidenty nebo navádění pomocí navigačních tabulí. Od října by měly vejít v platnost úpravy ceníku. „Rozhodnutí o zvýhodnění krátkodobého parkování bude záležet na Radě města Zlína, která má zvýhodnění ve svém programovém prohlášení a tímto návrhem by se měla zabývat na zasedání 23. září,“ informoval mluvčí města Tomáš Melzer.

Do hodiny levně

Zvýhodnění krátkodobého parkování má podle radnice ulevit přeplněným parkovacím plochám. Následně by měly přibýt ulice se zpoplatněným parkováním, například náměstí T.G.M., ulice Hradská nebo třída T. Bati, kde se řidiči dočkají výhodného tarifu při parkování do první hodiny. Naopak za dlouhodobější stání si připlatí. „Cílem bude, aby si lidé mohli ve městě vyřídit potřebné záležitosti a následně uvolnili místo dalším. Nechceme, aby v centru stála auta déle než je nezbytně nutné, navíc do MHD dává město zhruba sto čtyřicet milionů za rok jako kompenzaci veřejné služby,“ vysvětlil radní přes dopravu Michal Čížek.

S hledáním místa pomohou navigační tabule

S úpravou parkovného souvisí i navádění aut na volná místa pomocí navigačních tabulí, kde budou nabíhat informace o kapacitě parkovišť a současně navedou auta na dosud volná místa. Současně budou všechna městská parkoviště osazena závorovým systémem. „Jde o přípravu nového závorového a navigačního systému. Chceme v praxi vyzkoušet, jaký bude mít nový ceník parkovného dopad na obrátkovost aut na parkovištích, v ulicích města a případný dopad na vytížení MHD,“ řekl Michal Čížek.

Zaparkuj a jeď

Město plánuje vystavit záchytná parkoviště na okraji krajského města, která mohou pomoci vyklidit centrum od aut, a tím i ulevit obyvatelům. Jedná se o tzv. systém park and ride, který prakticky znamená, že lidé mohou svá vozidla ponechat bezplatně nebo za minimální cenu na těchto parkovištích a dál mohou cestovat MHD, vlakem nebo na kole. V současnosti jsou zvažovány tři lokace, a to Příluky, Vršava a Malenovice, přičemž první dvě jsou již v přípravné fázi.

Roční parkovací kupon pro místní

Další myšlenkou pro ucelení všech jednotlivých změn je zavedení rezidentních zón pro obyvatele dotčených ulic za výrazně nižší sazbu, než je tomu u běžných řidičů. Obyvatelé si teď nově budou moci na Technických službách zažádat o roční parkovací kupón, musí se však prokázat majetkovým vztahem k vozidlu a trvalým bydlištěm v dané lokalitě. „Zavádíme roční zvýhodněné rezidentní stání pro občany, kteří si budou moci za velmi výhodných podmínek koupit roční parkovací kupón a budou tak moci parkovat na své ulici, kde mají trvalé bydliště. Ovšem bez garance parkovacího místa. Výhodou však pro ně je, že mohou parkovat u svého domu, bez starostí o placení parkovného. Nemusí vybíhat ven a prodlužovat si dobu parkovaní. Jde o nejrychlejší krok, který nyní můžeme udělat, abychom zvýhodnili rezidenty oproti ostatním,“ přiblížil radní pro dopravu.

Rezidentní ulice ve městě jsou téměř všechny, kde je parkovací automat, výjimku tvoří ulice Hradská. „Také chystáme pilotní projekt – modré zóny ulice Sadová, kde si chceme v praxi osahat, jak bude tento systém funkční a co přinese místním obyvatelům. K tomu bude však nejdříve potřeba vytvořit projekt, ke kterému se mají vyjádřit dotčené orgány. Chci tento projekt zadat na začátku roku 2020,“ dodal Michal Čížek.