Zdravotní pojištění je sice povinné, pojišťovnu si ale vybírejte podle potřeb

Na zdravotním pojištění se sice nedá ušetřit, protože výše záloh a odvodů je daná zákonem a u všech pojišťoven stejná, rozdíly mezi jednotlivými pojišťovnami ale jsou a je dobré vědět, zda ta vaše odpovídá přesně vašim aktuálním potřebám.

Během života se trvale mění naše potřeby a požadavky na typ lékařské péče, očkování, pohybových aktivit nebo třeba rehabilitace. V souvislosti s těmito měnami se vyplatí změnit zdravotní pojišťovnu podle toho, které příspěvky budete opravdu využívat. Udělat to můžete jednou ročně – buď k 1. červenci nebo 1. lednu.  Při změně však platí tříměsíční čekací lhůta, pokud tedy chcete změnit pojišťovnu od nového roku, je třeba zažádat o přeregistraci do konce září. Samotná změna už pak nijak složitá není – stačí se přihlásit k nové pojišťovně a ta už vše zařídí. Přihlásit se můžete osobně na kterékoli pobočce zdravotní pojišťovny nebo prostřednictvím elektronické přihlášky na jejích internetových stránkách. Ke změně potřebujete předložit doklad totožnosti, nezaměstnaní potvrzení od Úřadu práce, podnikatelé pak doklad o výši záloh na pojistné vypočtené z vyměřovacího základu za předešlý rok. Senioři předkládají potvrzení o přiznání důchodu, studenti potvrzení o studiu a ženy na mateřské rodný list dítěte. O změně pojišťovny musíte informovat svého zaměstnavatele případně školu. OSVČ musejí změnit na svém bankovním účtu trvalý příkaz pro úhrady záloh.

Běžně nehrazené očkování nebo sportovní aktivity

Mezi zdravotními pojišťovnami panuje čilá konkurence a pečlivě se navzájem hlídají. Jakmile přijde jedna s nějakou speciální nabídkou, další se je snaží dorovnat nebo i předehnat jinou atraktivnější.

Při výběru zdravotní pojišťovny si zjistěte:

  • Počet smluvních zařízení pojišťoven – aby se vám nestalo, že specialista, kterého budete potřebovat, nemá smlouvu s vaší pojišťovnou a jeho péči budete muset hradit hotově nebo vás odmítne.
  • Bonusy a speciální příspěvky – pojišťovny klienty lákají klienty na příspěvky na preventivní vyšetření, řadu očkování, sportovní aktivity nebo sestavení jídelníčku s cílem zlepšit zdravotní stav svého klienta. Zdravý pojištěnec totiž znamená menší náklady na případnou léčbu u lékaře a vyšší zisk pojišťovny.
  • Komunikace s pojišťovnou – vzdálenost pobočky zdravotní pojišťovny už nebývá důležitým kritériem při její volbě. Zjistěte si ale, jakou formou s vámi bude nová pojišťovna komunikovat – telefonicky, e-mailem nebo zda budete muset vše řešit návštěvou na pobočce.

Pro změnu pojišťovny k 1. lednu je třeba se přihlásit do 30. září

ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

NĚKTERÉ Z NABÍDEK PŘÍSPĚVKŮ ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN:

  • pohybové aktivity
  • sestavení jídelníčku, nutriční poradce
  • očkování proti klíšťové encefalitidě, meningokovým nákazám, cestovní očkování, rotaviry, hepatitida a další
  • bezlepkové diety
  • slevy na sportovní vybavení
  • dentální hygiena a prevence
  • ozdravné pobyty, dětské tábory, školy v přírodě
  • vyšetření na Alzheimerovu nemoc, onkologická vyšetření
  • odvykání kouření
  • programy pro těhotné a novorozence

 

ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY:

                                                                            číslo pojišťovny         infolinka

 

Šest zaměstnaneckých pojišťoven je sdruženo ve Svazu zdravotních pojišťoven, který hájí společné zájmy zdravotních pojišťoven a jejich klientů s hlavním cílem zkvalitňování služeb pro své klienty.