VYSOČINA – Nejrizikovějšími dopravními úseky na Vysočině je zatáčka na silnici I/38 u Svojkovic na Jihlavsku, křižovatka ulic Brodská a Revoluční ve Žďáře nad Sázavou nebo křižovatka silnice I/38 s vedlejší silnicí západně od Golčova Jeníkova. Tyto úseky a ještě několik dalších najdete v aktuálním přehledu jedné z pojišťoven působících v Česku.
Mapa upozorňuje na místa s nejvyšší nehodovostí za poslední tři roky a motoristům radí, kterým silnicím je lepší se raději vyhnout. Kraj Vysočina se letos v žebříčku dvaceti nejrizikovějších úseků neumístil, přesto i u nás existují lokality, kde je třeba mít se na pozoru víc než obvykle.
Nejkritičtějším místem na Vysočině se v letech 2016–2018 stala zatáčka na silnici I/38 v katastru Svojkovic v okrese Jihlava. Na stometrovém úseku mezi Svojkovicemi a Želetavou se odehrálo celkem sedm nehod, které skončily třemi těžkými zraněními.
Riziko vám hrozí také na křižovatce ulic Brodská a Revoluční ve Žďáru nad Sázavou. Za poslední tři roky tady došlo k deseti nehodám s jedním smrtelným a jedním těžkým zraněním. Za třetí nejrizikovější v kraji označuje aktuálně vydaná automapa křižovatku silnice I/38 s vedlejší komunikací západně od Golčova Jeníkova. V období 2016–2018 se tady bouralo desetkrát. Jeden pasažér zemřel a jeden se těžce zranil.
Na čtvrtém místě v kraji skončila křižovatka ulic Žďárská a Mírová ve Ždírci nad Doubravou (silnice I/34). Policisté tady vyšetřovali devět havárek, které dvěma lidem způsobily těžká zranění. Páté místo obsadila křižovatka Dolní a Neumannovy ulice (silnice I/37) ve Žďáru nad Sázavou. Do statistiky se zapsalo sedm bouraček se dvěma těžce raněnými.
Nejrizikovější úseky v republice
Vůbec nejrizikovějším místem v Česku byly v letech 2016–2018 serpentiny v katastru Červené Vody v Pardubickém kraji. V jedné ze zatáček na silnici I/11 v okrese Ústí nad Orlicí došlo v daném období k jedenácti nehodám, z toho k pěti vážným se šesti těžkými zraněními. Druhým nejrizikovějším úsekem se stala mírná zatáčka na silnici I/11 v okrese Šumperk v Olomouckém kraji. Jihovýchodně od obce Olšany, 500 metrů před odbočkou na Bohutín ve směru jízdy do Olšan, se za poslední tři roky stalo celkem sedm nehod, z toho čtyři vážné. Tyto havárie přinesly pěti lidem těžká zranění.
Třetí místo v zemi obsadila zatáčka s křižovatkou poblíž obce Medonosy ve Středočeském kraji. Asi půl kilometru severně od obce došlo na silnici I/9 za tříleté období k 18 (!!) nehodám, z toho čtyřem vážným. Dva lidé na místě zemřeli a dva si odnesli těžká zranění.
Jak se přehled sestavoval?
Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky automapy bylo, že na dané komunikaci se za poslední tři roky přihodily minimálně dvě na sobě nezávislé vážné dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtím a současně mezi těmito tragickými místy nebyla vzdálenost větší než sto metrů.
Kromě počtu vážných nehod byly dále nehodové lokality porovnány podle počtu osob, které zde utrpěly smrtelná nebo těžká zranění, podle četnosti dalších drobnějších nehod v daném místě a počtu lehčích zranění. Z celkového množství takto definovaných nehodových míst poté pojišťovna sestavila celostátní žebříček 20 nejrizikovějších lokalit.
Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2016–2018
V žebříčku 20 nejrizikovějších lokalit v Česku figurují některé regiony vícekrát. Nejhůře dopadl Středočeský kraj, který je za období 2016–2018 zastoupen hned pětkrát! Naopak kraje Karlovarský, Plzeňský a Vysočina se v TOP 20 vůbec neobjevily.
Pořadí | Silnice | Kraj | Okres | Vážné nehody | Zraněné osoby | Katastr | ||
SZ | TZ | LZ | ||||||
01 | I/11 | Pardubický | UO | 5 | 0 | 6 | 1 | Červená Voda |
02 | I/11 | Olomoucký | SU | 4 | 0 | 5 | 0 | Olšany |
03 | I/9 | Středočeský | ME | 4 | 2 | 2 | 2 | Medonosy |
04 | I/11 | Moravskoslezský | OP | 4 | 0 | 4 | 6 | Mokré Lazce |
05 | I/38 | Středočeský | MB | 3 | 1 | 5 | 3 | Nepřevázka |
06 | I/13 | Liberecký | LB | 3 | 1 | 4 | 2 | Mníšek |
07 | I/52 | Jihomoravský | BV | 3 | 0 | 4 | 7 | Mikulov |
08 | I/13 | Ústecký | TP | 3 | 2 | 1 | 0 | Krupka |
09 | I/38 | Jihomoravský | ZN | 3 | 1 | 2 | 3 | Znojmo |
10 | I/35 | Pardubický | UO | 3 | 1 | 2 | 3 | Vysoké Mýto |
11 | I/9 | Středočeský | ME | 3 | 1 | 2 | 1 | Tupadly |
12 | I/3 | Středočeský | BN | 3 | 1 | 2 | 1 | Benešov |
13 | I/13 | Ústecký | TP | 3 | 0 | 3 | 17 | Teplice |
14 | I/20 | Jihočeský | PI | 3 | 0 | 3 | 5 | Protivín |
15 | I/65 | Liberecký | JN | 3 | 0 | 3 | 5 | Rádlo |
16 | I/38 | Středočeský | MB | 3 | 0 | 3 | 3 | Bělá pod Bezdězem |
17 | I/33 | Královéhradecký | NA | 3 | 0 | 3 | 3 | Česká Skalice |
18 | I/11 | Moravskoslezský | KA | 3 | 0 | 3 | 1 | Havířov |
19 | I/49 | Zlínský | ZL | 3 | 0 | 3 | 0 | Zlín |
20 | I/4 | Jihočeský | PI | 2 | 4 | 2 | 2 | Předotice |
Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění