Kolik stojí Účtenkovka a kolik lidí vyhrálo? Loterie je již 2 roky v provozu.

BEROUNSKO – Jak dnes již každý ví, každou účtenku, za každý nákup byť sebemenší, od obchodníka, který je zaregistrovaný v EET lze použít jako hrací tiket.

Mezi lidmi se o loterii Účtenkovka mluví jako o „práskačské loterii“. Jejím cílem je hlídat poctivost obchodníků. Záměrem je výrazné zvýšení možnost kontroly odvodu daní a redukce podnikání na černo, čímž se má zefektivnit odběr daní. Jaký zájem o účtenky je mezi zákazníky? Zeptali jsme se namátkou, v několika prodejnách v kraji, na zkušenosti obchodníků.

“U nás si bere účtenku velká část zákazníků, určitě přes 60 procent Je to asi dané i tím, že tato prodejna je vzorkovou prodejnou našeho velkoobchodu a lidé tu často dělají velké nákupy, “ sdělila nám magistra Lubomíra Chlumská v prodejně Biopotravin Country Life v Nenačovicích. V prodejně Super ZOO v Berouně zhodnotila prodavačka Simona Sklenářová situaci slovy: „ U nás je to s odběrem účtenek při nákupu tak 50 na 50.“ A naposled manažer další, nejmenované prodejny sdělil, že jim večer v koši zbývá 90 procent účtenek, z důvodu nezájmu zákazníků o ně.

Během dvou let provozu bylo do Účtenkovky zaregistrováno 380 milionů účtenek. Počet soutěžících, kteří se Účtenkovky aktivně zúčastnili a zaregistrovali alespoň jednu účtenku, dosáhl 978 860. Pravidelně se do hry zapojuje 300 až 400 tisíc spotřebitelů. Zákazníci mají šanci každý měsíc vyhrát jednu z 21 025 cen v hodnotě od 100 do 1 000 000 korun. Evidence tržeb se v tuto chvíli týká velko a maloobchodů a stravovacích a ubytovacích služeb. Náklady na loterii, jsou v rámci transparentnosti zveřejněny na webu Ministerstva financí.

„Smyslem projektu je motivovat zákazníky k přebírání účtenek, coby standardu běžného v nejvyspělejších zemích. To se podle průměrného počtu zaregistrovaných účtenek okolo 16 milionů měsíčně daří. To vede k omezování případného obcházení povinnosti evidovat tržby a zvyšuje efektivitu EET, díky které se do konce roku 2018 vybralo 20,2 miliard korun navíc. Se zavedením Účtenkovky se proto počítalo už od počátku příprav zákona o evidenci tržeb,“ bilancuje ministryně financí Alena Schillerová.

Komplexní zajištění provozu Účtenkovky za rok 2019, je zajištěno Wincor Nixdorf. Tato firma inkasuje 12 393 420 korun za rok. Na výhrách bude celkem vyplaceno občanům 64 800 000 korun, také za tento rok. Informační kampaň v rozhlase, která byla odvysílána od 15. dubna 2019 do 31. července 2019 a jejímž dodavatel je Radio United Broadcasting, jež zajistilo celoplošné vysílání v rádiích Kiss a Impuls, stála 3 211 690 korun. Propagace na Facebooku je naplánována do konce roku 2019 s rozpočtem 200 000 korun. Výroba videospotů, instruktážních a propagačních videí a plakátů, letáčků od července 2019 do července 2020 a od dodavatele Event Service, předpokládá náklady 1 193 900 korun.