Na sociálních sítích můžete snadno přijít o peníze

ŠUMPERK – Sociální sítě jsou poměrně nový fenomén a musíme se teprve naučit, jak se na nich chovat bezpečně. Toho zneužívají různí vykukové k tomu, aby se na náš účet obohatili. Policisté proto vyzývají k obezřetnosti!

„Ahoj, ztratil jsem mobil, kde jsem měl všechny kontakty. Pošlete mi prosím svá čísla.“ Na něco takového už určitě každý narazil. Podvodník jde ale dál. Poté, co mu dotyčný své číslo pošle, tak jej požádá, zda by si na jeho číslo mohl nechat zaslat zprávu s PIN kódem od operátora. Přitom přímo v ní je uvedeno, že se jedná o mobilní platbu a že PIN nemá nikomu sdělovat. Přesto poškozený v domnění, že pomůže svému známému, mu tento PIN přepošle. Zaplacená částka za zboží nebo služby se následně objeví ve vyúčtování za poskytnuté telefonické služby odesílatele potvrzující SMS zprávy.

Takové případy jsou poměrně časté, proto šumperští kriminalisté opakovaně nabádají k obezřetnosti při komunikaci na sociálních sítích a apelují na všechny uživatele, aby nikomu neznámému neposkytovali svá telefonní čísla a v žádném případě nikomu nepřeposílali zprávy, které obsahují jednorázová hesla, jež většinou potvrzují nějakou transakci. Podvodníci těží hlavně z důvěřivosti uživatelů, ale také například z jejich nevědomosti o možnosti úhrady různého zboží pomocí tzv. mobilní platby, kdy je možné provádět platby na internetu pomocí mobilních telefonů.

„V případech, kterými se nyní zabýváme, však byli podvodníci ještě úspěšnější. Od uživatelů dokázali vylákat také potvrzovací kód k jejich facebookovému profilu a tento následně zcela ovládnout,“ uvedla policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová. Proto doporučení policie zní: „Pokud se nechcete stát obětí obdobného podvodného jednání, buďte obezřetní. Pokud vás někdy někdo z přátel osloví s požadavkem zaslání telefonního čísla nebo také například se žádostí o zaslání nějakého finančního příspěvku, vždy se s ním spojte jiným způsobem a ověřte, zda je skutečně autorem těchto požadavků. Nezapomeňte, že vytvoření falešného profilu je otázkou několika málo chvil,“ varuje Vybíhalová a dodává „v případě, že nepotřebujete mobilních plateb využívat, doporučujeme jejich blokaci u operátora.“