Český Krumlov zhodnotil užívání bus stopů. Vyplatily se?

ČESKÝ KRUMLOV – První čtyři měsíce ostrého provozu takzvaných bus stopů má město za sebou. Nyní přišel čas na hodnocení, zda se investice městu vyplatila či je tomu naopak.

Český Krumlov má za sebou první letní sezonu, kdy funguje nový systém zpoplatnění zájezdových autobusů. Za čtyři měsíce se na takzvaných bus stopech vybralo přes třináct milionů korun. Do Českého Krumlova přijelo za první čtyři měsíce fungování nového systému odbavení zájezdových autobusů dvanáct a půl tisíce autobusů, které využily pro výstup a nástup dva nové bus stopy na Chvalšinské ulici.

„První sezonu provozu bus stopů hodnotíme jako velice úspěšnou. Od začátku června se nám podařilo vybrat od dopravců na poplatcích za zastavení 13,6 milionů korun. Dobře zafungovaly i zesílené kontroly městské policie a případné nedodržení bylo pokutováno,“ hodnotí fungování ředitel Českokrumlovského rozvojového fondu Petr Troják.

Na všech příjezdových cestách do Českého Krumlova byl instalován naváděcí systém, který dovede řidiče autobusu na výstupní a nástupní terminál bus stopů, a poté na vyhrazené parkoviště autobusů.

Více jak 95 procent autobusů přijíždí do Českého Krumlova s již zaplacenou rezervací výstupního/nástupního místa. „Na bus stopech tedy již nedochází k žádným dalším zdržením. Autobusy jsou automaticky odbaveny na vjezdech na bus stopy pomocí obdržených QR kódů a po výstupu cestujících odjíždějí na jedno z vyhrazených parkovišť,“ uvádí Petr Troják.

Otevření druhého bus stopu v lokalitě Jelení zahrady přineslo i odlehčení počtu přechodů přes frekventovanou Chvalšinskou silnici. Dvě třetiny autobusů zastavují právě tady, došlo tak ke snížení zatížení přechodu Chvalšinské ulice o 60 procent. „Dalším synergickým efektem fungování (poznámka redakce: efekt společného fungování) nového systému odbavení zájezdových autobusů je rovnoměrnější rozprostření příjezdů autobusů do celého dne, kdy první autobusy s turisty přijíždějí již v osm hodin ráno a poslední odjíždějí z Českého Krumlova po dvacáté hodině,“ dodává Petr Troják.

Počet míst na bus stopech je omezený, a pokud dopravce v rezervačním systému nenajde volné místo pro výstup/nástup, musí přijet v méně frekventovanou hodinu. U rezervací platí, čím dříve si dopravci místo zarezervují, tím lépe. Zavedení dopravci si rezervují top časy i několik měsíců dopředu.

Do konce roku 2019 očekává město celkové tržby z poplatků za zastavení autobusů až 18 milionů korun.