Z průmyslových zón nelze jen tak udělat území pro bydlení, jejich rozvoj ale bude přísně regulován!

MNICHOVO HRADIŠTĚ – V úterý 29. října v městském kině seznámil architekt města Jan Světlík přítomné s navrženými regulacemi pro nejvýznamnější průmyslové zóny. Jejich hlavním cílem je zamezit výstavbě předimenzovaných skladovacích nebo výrobních hal a nedopustit významnější nárůst dopravy, především kamionové. Dále má zajistit minimálně 40% využití pozemků pro zeleň a dosáhnout šetrného nakládání s dešťovou vodou.

Kofola a Haškov

Zásadním regulačním opatřením pro většinu zón je požadavek na vybudování takového dopravního napojení, které povede k co nejmenšímu nárůstu dopravy ve městě a v okolí samotných zón. V případě Kofoly povede k odklonění současné trasy kamionové dopravy mimo blízkost obytné zóny. V případě nejsledovanější zóny Haškov regulace vylučuje zásobování této zóny kamiony přes přetíženou ulici Víta Nejedlého. Návrh regulace rozděluje komunikacemi celou plochu zóny do sedmi částí, čímž významně omezuje velikost objektů, které zde lze postavit, snižuje povolenou výšku objektů na okrajích zóny a významně rozšiřuje plochu, která musí být osázena zelení.

Dopravní napojení vylučuje větší výstavbu

Vhodné dopravní napojení je podmínkou větší výstavby i v dalších zónách. Podle starosty Mnichova Hradiště Ondřeje Lochmana to vylučuje větší výstavbu v těchto zónách na minimálně deset patnáct let dopředu, protože severní obchvat města s rozpočtem odhadovaným hodně přes miliardu korun dříve hotový nebude. Přísné podmínky na dopravní napojení jednotlivých zón mají mít ještě další pozitivní efekt, a to že rozvoj a využití těchto zón nebude překotný, ale pozvolný, což je v zájmu města a jeho obyvatel.

Z průmyslových zón území pro bydlení?

Navržená regulace a následně nový územní plán ale nebude měnit průmyslové a ostatní zóny radikálněji, například jejich převedením na území vhodné pro bydlení nebo pro sport. Podle názoru přítomných právníků, manželů Záhumenských regulace zanesená do územního plánu nemůže být libovolná, ale naopak musí být přiměřená, nediskriminační a logicky obhajitelná před soudem, pokud by ji majitel pozemků v zóně využití svého majetku právně napadl. Takže pokud je v současném v územním plánu například zóna Haškov vedena jako průmyslová, nelze ji jen tak převést na území pro bydlení nebo sportovní využití, aniž by město trpělo zásadním nedostatkem bytů nebo sportovních zařízení a zároveň nebyly k dispozici jiné plochy v katastru města, kde by výstavba rodinných domků nebo sportovní haly byla možná. Pochopitelně s výjimkou situace, kdyby o tuto změnu požádal vlastník pozemků v zóně.

Finální podoba v prosinci

Navržené zásady regulace musejí být dopracovány a vztaženy na všechny rozvojové zóny ve městě a pak zapracovány do nového územního plánu. Jejich finální podobu předloží architekt Jan Světlík radě města 9. prosince. Poté proběhne ještě jedna veřejná debata. Pokud půjde vše dobře a zastupitelé nový územní plán města schválí, mohl by být vydán koncem roku 2020.