Když se řekne reklama nejspíš vás napadne obchod a produkty či služby. Reklama se většinou používá v marketingu a propagaci produktu, služby či něčeho jiného. Ale CV je vlastně také reklama. My samotní jsme produktem na trhu práce. Produktem který chce být prodán za tu nejvyšší cenu i ty nejvýhodnější podmínky. Proto bychom si měli uvědomit jak se chci prodat, komu chci vydělávat peníze a to nejdůležitější je, kolik za to chci dostat.
Je obecně známo, že trh je přesycen, a o opravdu kvalifikované lidi je boj. Zaměstnavatelé jsou schopni udělat všechno, aby dobrého a kvalifikovaného člověka dostali k sobě.
Proto, je dobré patřit mezi ty kvalifikované a umět to ukázat. Ptáte se, jak jim to máte ukázat, když jste byla několik let doma? Prvním krokem by mělo být dobře vypracované a poutavé CV, které zaujme na první pohled. Protože ať chcete nebo ne, víc těch pohledů nedostane.
Než začnete skládat svou pracovní minulost, zkušenosti a dovednosti na jednu A4 pojďme si říci pár věcí:
1. Uvědomte si jakou pracovní pozici hledáte a jaké jsou vaše časové možnosti. Sednout si a přemýšlet o své budoucnosti je občas velmi složité a někdy i bolestivé. Ale zároveň také to nejdůležitější. Naše pracovní pozice a lidé kolem, nás dokáží ovlivnit. 1 770 h/ rok, to je hodně času, co říkáte? Proto bychom si měli říci, čemu, či komu chceme svůj čas dát a čemu, či komu zase nechceme. Řekněme si to na rovinu. Na rodičovské dovolené se nám změnily priority i možnosti. To je třeba zohlednit před tím, než začneme hledat v záplavě inzerátů a na každý bezhlavě odpovídat
2. Vaše minulost, dovednosti, zkušenosti i dosažené úspěchy jsou velice důležité. Představte si je jako své prodejní argumenty, proč by vás měl dotyčný koupit..
Proto je nezapomeňte ve svém CV vypíchnout. Ale také si uvědomte, že každá pracovní pozice je specifická a personalistu zajímají hlavně pro něj relevantní informace. Musím vám přiznat, že personalista hledá pouze klíčová slova a vyhodnocuje je k dané pracovní pozici kterou vypsal. Další informace ho v tu chvíli nezajímají. Proto až 60 % CV skončí v odpadkovém koši.
3. Projděte co nejvíce inzerátů, které se vztahují k obdobné pracovní pozici a podívejte se na klíčová slova použitá v těchto inzerátech. Například: když v inzerci zazněla slova jako je pečlivost, analytické myšlení, rychlost, znalost některých programů či něco jiného) uveďte to tam. Ale nepodvádějte. Dbejte na to, aby veškeré informace byly relevantní k vašim znalostem a dovednostem.
4. Neposílejte jedno a to samé CV neustále dokola. Každá pracovní pozice je něčím specifická. Dejte si tedy záležet na obsahu. Své CV aktualizujte a měňte. Jestli v daném inzerátu píšou, že chtějí zaslat strukturovaný životopis zašlete jim strukturovaný ne jiný. Dejte si také pozor na jakou pracovní pozici reagujete. Každá pracovní pozice má totiž specifické požadavky a také jinou náplň práce či je jinak hierarchicky postavená. Příklad: Na pozici backoffice nemůžete poslat CV, které jste zaslali třeba už na nižší funkci jako je třeba administrativní pracovník, i když je popis pracovní pozice obdobný. Vždy přidávejte hodnotu a prodávejte se co nejlépe.
5. Zvolte správnou šablonu a formát svého životopisu. Nejlepší je udělat si myšlenkovou mapu své pracovní minulosti a případné budoucnosti (Cíle). Poté začněte vybírat správnou šablonu na sestavení CV. Existuje plno programů, které jsou volně ke stažení na internetu. Nejdůležitější je originalita a přesnost přenesených relevantních dat o vás a vašich pracovních zkušenostech. Až vše poskládáte, upravíte a dopíšete, doporučuji nechat přečíst někým jiným. Pak už zbývá jenom uložit pod správným označením, které je požadováno. Někteří personalisté ocení formát jméno_přijmení_pracovní pozice na kterou se hlásíte. A nakonec uložit do formátu PDF.
Držím vám palce! Pokud se chcete dozvědět ještě více, neváhejte přijít na workshop 7.11.2019 v prostorách Luka Living rental apartments & shopping center, 17:30 – 21:00. Těšíme se na společné setkání a propojení schopností žen ve stejné či podobné životní situaci.
Bára Hošková,
lektorka M.arter