STŘEDOČESKÝ KRAJ – Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování práv spotřebitele. Prodávající se často uchylují k nekalým obchodním praktikám.
Nepravdivé a zatajené informace
Česká obchodní inspekce v období od 1. 7. do 30. 9. 2019 provedla 185 kontrol internetových prodejců. Z celkového počtu bylo zjištěno porušení zákonů ve 146 případech (78,92 %) a byly uloženy pokuty v celkové hodnotě 1 741 500 Kč. V 60 případech došlo k poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím a právech spotřebitele. Ve 45 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, kdy prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejednoznačným způsobem.
Nejasná reklamace
Prodávající také nedodržovali povinnost informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, nebo například porušili nařízení o názvech textilních vláken a materiálového složení textilních výrobků. V několika případech před dodáním výrobku nebyly k výrobku přiloženy bezpečnostní informace přiložené v českém jazyce.
Sleva a doprava zdarma?
Nejvyšší pokuta 180 000 Kč byla uložena společnosti HP TRONIC Zlín provozující web kasa.cz za to, že na svých internetových stránkách u výrobku Gril Tepro Toronto New uvedla nepravdivou informaci o dopravě zdarma, ačkoli tu neumožnila během objednávky zvolit a jediná možná doprava byla spotřebiteli nabídnuta v ceně 389 Kč. Dále lednice v ceně 19 990 Kč byla v platném akčním letáku se slevou 10 %, ta však nebyla spotřebiteli v provozovně vůbec nabídnuta. Společnost nevyřídila minimálně 4 reklamace v zákonné lhůtě 30 dní.
Varování před platbou
Česká obchodní inspekce uvádí na svých stránkách internetové portály, které považuje za rizikové především z důvodu obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Před zaplacením na těchto stránkách spotřebitele varuje!