Na náměstí v Kyjově se jednosměrka neosvědčila

HODONÍN – Při debatě s veřejností minulý týden oznámil místostarosta Kyjova Antonín Kuchař, že v pondělí 9. prosince bude zkušební provoz na náměstí předčasně ukončen a po náměstí se bude znovu jezdit v obou směrech.

Jednosměrný provoz Masarykovu náměstí odlehčil méně, než se očekávalo. Současně nepřiměřeně vzrostl počet aut v okolních ulicích, především v Jungmannově a Dobrovského. Jednosměrku jako nejrychlejší a současně nejméně problematický způsob regulace dopravy doporučila studie, kterou pro město vypracovalo ČVUT v Praze. Opatření mělo ulevit centrálnímu náměstí, které především v ranní a odpolední špičce připomíná rušnou magistrálu. Zkušební provoz ale naznačil, že jednosměrka není řešením. Vyplývá to z měření, která se uskutečnila ve třech etapách. V měřených dnech projelo náměstím před zjednosměrněním v průměru 260 aut za hodinu. Po úpravě jejich počet za stejnou dobu poklesl zhruba na 225, tedy průměrně jen o 35 méně. Oproti tomu v Jungmannově ulici doprava vzrostla z původních cca 80 na současných více než 250 aut za hodinu. V porovnání s malým snížením hustoty dopravy na náměstí je to neúměrný nárůst. Jednosměrka sice přinesla přehlednější provoz na křižovatce u pošty, současně ale zhoršila průjezd křižovatkou u fary. V části ulice Dobrovského mezi farou a mlékárnou navíc hustota dopravy vzrostla zhruba na 500 aut během jediné hodiny.

Návrat k původnímu stavu požadovaly také petice obyvatel Jungmannovy ulice a obchodníků podnikajících na Masarykově náměstí. Městský architekt dostal úkol rozpracovat jiné možnosti řešení dopravy na náměstí, které by současně neměly tak negativní dopad na okolní ulice.