Cestující na železnici v Libereckém kraji čeká větší komfort

LIBERECKÝ KRAJ – Rada Libereckého kraje schválením nových smluv s dopravci učinila další krok pro zlepšení kvality regionálních vlaků. Pokračuje tím postupná obnova vozidel na Frýdlantsku a Tanvaldsku. Díky novým přísnějším smlouvám nasadí dopravci v dalších letech moderní nízkopodlažní vlaky na tratích Liberec – Hrádek n. N., Liberec – Turnov – Stará Paka – Lomnice n. P., Tanvald – Železný Brod a Liberec – Česká Lípa – Děčín.

„Komfort, ze kterého se těší cestující na známé Jizerskohorské železnici a ve vlacích Trilexu, se rozšíří i do dalších částí Libereckého kraje. V Turnově a v Semilech se pasažéři nově svezou v klimatizovaných nízkopodlažních vozidlech Siemens Desiro,“ uvedl hejtman Martin Půta.

V Tanvaldě i v České Lípě budou i v dalších letech jezdit moderní motorové vozy Pesa Link či Stadler Regioshuttle RS-1. Podle nových smluv (vyjma Tanvaldska a Frýdlantska) bude čekat na cestující v každém vlaku průvodčí, který jim kromě prodeje jízdenek poskytne veškeré informace o krajské integrované dopravě. Ta v sobě pod značkou IDOL zahrnuje též příměstské autobusy a MHD. Již deset let je tak možné na jedinou jízdenku IDOL na krajské kartě Opuscard cestovat vlaky i navazujícími autobusy či tramvajemi. V důležitých stanicích zůstanou cestujícím i nadále k dispozici informační místa IDOLu s prodejem jízdenek a dalšími službami.

Na linkách L3 Liberec – Turnov – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou a L31 Tanvald – Železný Brod vyjede nový regionální dopravce ARRIVA vlaky s.r.o. Další železniční společnosti Liberecký kraj oslovil poté, co se nespokojil s předloženou nabídkou Českých drah, s nimiž zahájil přednostní jednání. „Chtěli jsme zachovat stávající smluvní podmínky na další dva roky, protože v roce 2021 skončí smlouva i v sousedním Královéhradeckém kraji. Obsluhu mnoha linek máme v úmyslu plánovat společně. Nabídka, kterou nám České dráhy se zpožděním původně doručily, znamenala asi třetinové zdražení bez jakéhokoli zlepšení kvality služeb. Proto jsme se rozhodli oslovit další dopravce. U nejdůležitějších linek jsme poptávali a požadovali kvalitnější vozidla,“ objasnil náměstek hejtmana Jan Sviták postup Libereckého kraje.

S více dopravci na železnici má Liberecký kraj dlouhodobé a dobré zkušenosti. V letech 2010–2015 zajišťovala společnost GW Train Regio a.s. dopravu na části jizerskohorské železnice, kde byla díky tomu po 65 letech obnovena kvalita provozu na dnes velmi žádaném úseku Harrachov – Szklarska Poręba. Ani společnost Die Länderbahn GmbH není na kolejích Libereckého kraje nováčkem. Od roku 2010 využívá jejich vlaků pod značkou Trilex více než 2600 cestujících denně na trati mezi Libercem a Žitavou.

České dráhy nadále zůstávají v kraji nejvýznamnějším dopravcem na přibližně sedmdesáti procentech výkonů. Starší motorové vozy řady 843, známé pod přezdívkou „Rakev“, se po uvolnění z trati Liberec – Stará Paka přesunou na linku L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Vyšší výkon vozů vybavených zdvíhací plošinou pro cestující s invalidním vozíkem by měl přispět ke zlepšení přesnosti jízdních řádů na Českolipsku. V letní turistické sezoně se k motorovým vozům 843 připojí ještě přívěsný vůz s osmdesáti sedadly a dalším prostorem pro kočárky a jízdní kola.

Foto: Liberecký kraj