V Norsku budou jezdit trolejbusy ze Škodovky! A ne ledajaké!

Ilustrační fotografie, zdroj: skoda.cz
PLZEŇ – O trolejbusy vyrobené v Plzni je zájem. Společnost Škoda Electric zaznamenala další úspěch a bude se významným způsobem podílet na dodávce trolejbusů pro další skandinávské město.

Ty budou sloužit pasažérům v největším městě Norska, Bergen, kterému se říká „brána fjordů“ a je zapsané na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Je jedním z pouhých dvou v celé Skandinávii, kde cestujícím v hromadné dopravě slouží trolejbusy. „Druhým trolejbusovým provozem disponuje švédská Landskrona, kde také jezdí trolejbusy se systémem z plzeňské Škodovky,” upozorňuje obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch. Pro plzeňskou Škodovku to znamená návrat na norský trh – v Bergenu bylo již v letech 1972-86 provozováno dvacet trolejbusů Škoda 9 Tr.

Dodávky deseti kloubových trolejbusů do Norska začnou v září 2020 s tím, že uvedení všech vozidel do provozu je naplánováno ještě během podzimu 2020. Bezemisní vozidla budou provozována na jediné udržované trolejbusové trati v Bergenu o délce 7,5 kilometru. „Škodovka dodá kompletní elektrovýzbroj a zajistí finální montáž vozidel,” říká obchodní manažer.

Trolejbusy obsahují velké množství inovativních řešení, které slouží ke zvýšení pohodlí a bezpečnosti cestujících. „Díky bateriím pro plnohodnotný nezávislý pojezd vozidlo ujede až 11 kilometrů bez trolejového vedení. Baterie budou nabíjeny během jízdy na trakci v takzvaném módu ‘in motion charging’ neboli dynamickým nabíjením za jízdy. Součástí trolejbusů bude i výbava, která zajistí tepelný komfort v severských klimatických podmínkách – ta zahrnuje například dodatečnou izolaci bočních stěn, stropu a podvozku v oblasti podběhů kol a dvojitá boční okna. Vozidla budou také přizpůsobena k použití sněhových řetězů,“ pokračuje Pavel Kuch.

Trolejbusy budou také vybaveny kamerovým systémem složeným z kamer. Ty zajistí monitorování interiéru vozidla, prostor dveří a couvání. Pro sledování sběrače se postarají kamery umístěné na střeše. Nad všemi dveřmi bude nainstalován automatický systém počítání cestujících. Trolejbusy mají plnohodnotnou klimatizaci celého vozu, nebo informační systém se dvěma velkoplošnými obrazovkami a hlasovým oznámením o zastávkách. Kloubové nízkopodlažní trolejbusy o délce 18 metrů budou vybaveny asynchronním trakčním motorem o výkonu 250 kW. Finálním dodavatelem bude firma Solaris Bus & Coach S.A.