O vánocích se více cestuje. Kdy můžete vrátit jízdenku na vlak, aniž by vám propadlo jízdné?

Ilustrační foto

Vánoce jsou obdobím volna, návštěv a cestování za sněhem. Cesta vlakem je mnohdy pohodlnější než autem, zejména pokud cesty připomínají kluziště nebo bobovou dráhu. Někdy však musíme naplánovanou cestu vlakem přesunout nebo rovnou zrušit. Co ale s již zakoupenou jízdenkou? Vyhodit ji do odpadkového koše a oželet mnohdy nemalé jízdné, nebo je šance ji vrátit?

Jízdenky lze vrátit

Dobrá zpráva pro všechny příznivce cestování vlakem je, že jízdenku můžete při změně svých cestovních plánů vrátit, aniž byste o své peníze přišli. Pokud dodržíte určitá pravidla, jízdné vám bude v plné výši vráceno. Lhůta, v rámci které můžete jízdenky vrátit, závisí na tom, kde jste je zakoupili.

Jízdenky z pokladny vs. jízdenky z e-shopu

Pokud si zakoupíte jízdenku u pokladny ČD v den jízdy, můžete ji zdarma stornovat do 15 minut od jejího zakoupení. Musíte to však udělat ve stejné stanici. Pokud si jízdenku koupíte několik dní předem, můžete ji zrušit až do půlnoci (tj. 23:59) dne předcházejícímu prvnímu dni platnosti jízdenky.

Pokud zakoupíte jízdenku z e-shopu ČD nebo přes aplikaci Můj vlak, můžete ji zdarma stornovat až do 15 minut před pravidelným odjezdem spoje, pro který jste si ji koupili. (Pokud byste to nestihli, storno už je pak ve výši plné ceny jízdenky.) Peníze vám budou následně vráceny na váš účet, z kterého jste platbu provedli. Jen pro úplnost uveďme, že při nákupu on-line jízdenka platí nejdříve od času spoje, který je na ní uveden. Toto je zásadní rozdíl oproti tomu, na co jste byli zvyklí u klasických jízdenek zakoupených u pokladny. Pozdější nástup na váš spoj je možný, a to až do 23.59 daného dne. V praxi to znamená, že u jízdenky platné od 14:00 není možné nastoupit třeba už v poledne. (Museli byste ji stornovat a koupit si novou.) Naopak můžete jet kterýmkoliv pozdějším vlakem, který opustí vaši stanici, a to do 23:59 téhož dne.

Storno místenky

Místenku z e-shopu i z pokladny můžete vrátit až do 15 min před začátkem její platnosti. Pozdější vrácení by znamenalo storno 100 % z ceny místenky. Pokud tedy měníte vlak, nezapomeňte také na změnu místenky.

Kdy ještě má cestující nárok na vrácení jízdného

Nárok na vrácení jízdného máte v situaci, kdy je váš vlak opožděn na odjezdu z vaší nástupní stanice, a to minimálně o 30 minut. Dále pak pokud je sice uvedené zpoždění menší než 30 minut, ale je jasné, že do své cílové stanice dojedete se zpožděním 60 a více minut (např. vám ujede přípoj).

Pozor, můžete mít nárok i na odškodnění

Pokud jízdenku vracíte z důvodu zpoždění vlaku, viz předešlý odstavec, můžete mít za určitých podmínek rovněž nárok na odškodnění ze strany ČD. V případě zpoždění spoje mezi výchozí a cílovou stanicí v délce 60 až 119 minut, byste mohli požadovat odškodnění ve výši 25 % z ceny jízdenky, u zpoždění většího než 120 minut by se mohlo jednat o kompenzaci ve výši 50 % ceny jízdenky.

Šťastnou cestu bez zpoždění a nutnosti rušit jízdenky nejen o Vánocích!

 

Zdroj: Informační materiály ČD