Nová smlouva s ČD slibuje Středočechům zvýšit komfort cestování, otevřeno je i pro konkurenci

Ilustrační foto

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Ve středu byla na tiskové konferenci představena nová smlouva s Českými drahami o zajištění regionální železniční dopravy v následujících deseti letech. Slibuje velkou modernizaci železničních vozidel i pořízení souprav zcela nových.

Sankce a konkurence

Počítá se s tím, že pokud hejtmanství či magistrát nebudou se službami spokojeny, část tratí, kde je dojednáno provozování vlaků ČD, mohou objednatelé dopravy předat konkurenci. Ve středočeské smlouvě se hovoří až o 20 procentech. „Pokud budeme chtít zvýšit komfort pro cestující, další otevření některých tratí konkurentům ČD by mohlo být aktuální v období 2021-2022,“ uvedl ředitel společnosti Integrovaná doprava Středočeského kraje. Za neplnění požadovaných obsáhlých standardů kvality ze strany Českých drah definovaných ve smlouvě se ale také počítá s mnoha sankcemi.

PID lítačka

V příštím roce Středočeský kraj také předpokládá otevření až třinácti zákaznických center, kde si cestující budou moci pořídit všechny výhody plynoucí z odbavovacího systému PID Lítačka. Od února by to mělo fungovat na nádražích v Benešově, Kolíně a Nymburce – a pak se počítá s rozšiřováním. Dalších deset míst by mělo být během prvního kvartálu.

Klimatizace i GPS

Pražská i středočeská smlouva s Českými drahami slibuje cestujícím výrazný tlak na dopravce v oblasti zlepšování vozového parku, navyšování kapacity a zlepšování služeb (definováním požadavků na vlak včetně klimatizace, sankcemi za zpoždění, ale třeba i za nedodržení požadovaných počtů personálu). Železniční vozidla mají dále dostat GPS pro přesné sledování jejich aktuální polohy elektronickými systémy.

Omlazení a nové vozy

V příštích letech podle smlouvy projde postupně omlazovací kúrou 71 CityElefantů, které zajišťují naprostou většinu spojů na elektrifikovaných tratích. Postupně dostanou Wi-Fi připojení k internetu a elektrické zásuvky k nabíjení drobné elektroniky, lepší elektronický informační systém, na řadu přijde přečalounění sedadel a v první sérii těchto souprav budou gravitační toalety vyměněny za vakuové (jež v novějších modelech už jsou z výroby). Vylepšení se má dočkat také 9 třívozových a 40 dvouvozových Regionov. Tam půjde o přečalounění sedadel, doplnění Wi-Fi připojení a elektrických zásuvek.

Ze smlouvy vyplývá i nákup zcela nových železničních vozidel pro trať Praha – Kladno. Má jít o motorové vlaky o kapacitě 120 míst. Aktuálně běží výběrové řízení a po jeho ukončení by je výrobce mohl dodat zhruba za 2,5 roku.

SIT a Lítačka

Na území Prahy a Středočeského kraje budou České dráhy provozovat síť vlastních prodejních míst. Provoz osobních pokladen bude zajištěn v 16 pražských a 69 středočeských tarifních bodech. Mimo odbavení v rámci tarifu ČD budou pokladny schopné zároveň odbavit cestující komplexně i v rámci tarifu PID (Pražské integrované dopravy) a od zavedení v prosinci příštího roku i jízdenkami SJT (Státního jednotného tarifu)

V číslech

V prvním roce platnosti desetileté smlouvy kraj za regionální vlaky v závazku veřejné služby zaplatí 2,1 miliardy korun a Praha uhradí 1,015 miliardy. V hlavním městě a středních Čechách pojede celkem 2211 regionálních vlaků, osobních nebo spěšných; denně půjde v průměru o 1769 spojů. Rychlíky započteny nejsou; ty objednává stát. Do modernizace vozidel pro hlavní město a Středočeský kraj investují České dráhy téměř 645 milionů korun.