Brněnští hasiči mají novou moderní stříkačku od města Brna

Zdroj: HZS JMK

JIHOMORAVSKÝ KRAJ – Na stanici Brněnských výstav a veletrhů Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje zaparkovala nová velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka Scania od firmy WISS Czech. Hasiči ji dostali od města Brna za necelých 7 a půl milionu.

Dodavatel podvozku dal hasičům možnost využít přední světlomety plně v technologii LED, neobvyklým prvkem jsou rovněž boční schrány na kabině, které jsme doposud znali jen z kabin pro dálkovou dopravu. Ty umožňují pohodlný přístup k vybavení za sedadly i z venku. Obě sedadla jsou pneumaticky odpružená, v opěradle velitele je integrován držák dýchacího přístroje. Konstrukce opěradla umožňuje po vyjmutí přístroje takovou úpravu, aby poskytovalo oporu i bez něj. Ve výbavě nechybí centrální zamykání, klimatizace, nezávislé vytápění či dešťový senzor. Nechybí airbag řidiče ani elektricky nastavitelná zrcátka, elektricky stahovaná okna či ovládání houkání tlačítkem klaksonu. K ovládání všech funkcí výstražného zařízení jsou využita tlačítka na palubní desce, dodávaná standardně výrobcem podvozku. Dvojice 70W reproduktorů je uchycena na masce vozu. Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a digitální terminál. Velitel má v zorném poli tablet s výjezdovým softwarem Gina, do palubní desky u řidiče je integrován displej s výstupem z couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Na předním nárazníku je namontována lafetová proudnice Protek 922. Ta je obsluhována joystickem z kabiny osádky, tam jsou také na displeji zobrazovány provozní údaje nástavby i zbývající množství hasiva v nádrži. Proudnice umožňuje regulovat průtok v rozsahu 400 – 800 litrů za minutu a dostřik až 30 metrů. Nad proudnicí je osvětlovací LED panel o světelném toku 14000 lumenů a délce 900 mm. Další LED světla najdeme na držácích zpětných zrcátek. Ve dvou dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční svítilny, v dalších dvou analogové ruční radiostanice a v jednom digitální terminál.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 mm. Podvozková část je chráněna proti účinkům sálavého tepla, ochranné prvky odolají dlouhodobě teplotám do 200 °C, po dobu 15 minut až 1000 °C. O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená 230V zásuvka Rettbox-air na levé straně cisterny. Po nastartování se samočinně odpojí. Vůz je široký 2550 mm, vysoký 3150 mm a dlouhý 9000 mm. V nádrži na hasivo veze 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané a dosahuje jmenovitého výkonu 3000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, při tlaku 40 barů pak 150 litrů za minutu. Obslužný panel čerpacího zařízení je vybaven druhým reproduktorem a mikrofonem vozidlových radiostanic s možností volby mezi analogovým a digitálním provozem. Pěnotvorný přiměšovač umožňuje plynulé přimísení v rozsahu 0 – 6 % nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla. Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici. Ta umožňuje nastavení průtoku od 800 do 2000 litrů za minutu a dostřik až 50 metrů. Proudnice je odnímatelná a lze ji použít i jako monitor mimo vozidlo. V pravé přední schráně je uloženo hasicí a řezací zařízení CCS Cobra. To je napojeno na vodní nádrž Scanie a je poháněno vlastním agregátem.