Můžete vrátit vánoční dárky, které se vám nehodí? Pro koho platí 14denní lhůta?

Ilustrační foto

Není výjimkou, že pod stromečkem najdeme dárek, který nevyužijeme. Pokud se jedná o nějakou drobnost, zpravidla to neřešíme. Ale co když jde o dárek větší hodnoty, např. elektroniku? Mají v obchodě povinnost vyměnit nám ho do 14 dnů za něco jiného, když jsme neporušili vnější obal?

Zákon a vánoční či jiné dárky

V žádném zákoně se nehovoří o tom, že vánoční či narozeninové dárky může kupující jen tak vrátit, a to i tehdy pokud ho dodá prodejci v absolutně neporušeném obalu. Nicméně určitá šance na vrácení zboží přece jen existuje. V každém případě bychom měli mít k dispozici doklad o koupi výrobku, tedy paragon či fakturu. (Teoreticky by to šlo i bez něj, ale tato cesta je většinou dosti komplikovaná.) Podstatnou roli sehrává, kde byl dárek pořízen.

Dárky z e-shopu

Pokud byl dárek zakoupen přes e-shop, má kupující ze zákona 14 dní na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, tudíž není potřeba zdlouhavě vysvětlovat, že vy osobně jste ten vibrátor skutečně nechtěla, že to byl pouze trapný nápad vašeho přítele.

Pozor ovšem. Zboží má správně možnost vrátit pouze kupující, takže by to měl teoreticky udělat on. Nicméně v praxi většinou stačí zaslat e-shopu kopii kupního dokladu. Navíc mnoho e-shopů s vrácením vánočních dárků přímo počítá, takže jsou na tuto situaci připraveny. Vy musíte tedy do 14 dnů od koupě (ne tedy od Štědrého dne, kdy jste dárek dostali) písemně vyrozumět obchod, že odstupujete od smlouvy. Pak máte dalších 14 dní na to, abyste výrobek prodejci zaslali zpět. E-shopy mají povinnost vrátit vám peníze nejpozději do 14 dnů od chvíle, kdy jste odstoupili od smlouvy. Směrodatné je razítko pošty, nikoli kdy prodávající dopis obdržel. Zároveň však ne dříve, než jim dané zboží dodáte nebo prokážete, že jste ho odeslali.

Dárky z klasických obchodů

U dárků zakoupených v klasických, tzv. kamenných, obchodech zákon prodejci neukládá žádnou povinnost přijmout zboží zpět. Jediným důvodem by byla reklamace. Avšak to, že se nám dárek nelíbí, není vina ani prodejce ani výrobce, tudíž se opravdu nejedná o důvod k reklamaci.

Speciální nabídky vrácení zboží

Většina obchodů, a to jak internetových, tak kamenných, však již před Vánoci láká potenciální zákazníky na speciální nabídky. Jednou z nich je právě možnost vrátit zboží v jimi určené lhůtě. Tyto nabídky jsou nad rámec zákona, takže záleží přímo na daném prodejci, jakou lhůtu zvolí. Mnohé e-shopy dávají zákazníkům k dobru celý leden, kamenné obchody často volí lhůty kratší. Je opět na nich, jestli vám umožní zboží vyměnit za jiné nebo vám vrátí rovnou peníze. Prodejci zpravidla volí první variantu, která je pro ně výhodnější, protože nepřijdou o tržby.