V Táboře si daly dostaveníčko elektromobily z celé republiky

Do Tábora se sjely elektromobily z celé České republiky (zdroj město Tábor / foto Luboš Dvořák)

TÁBOR – Pětadvacet elektromobilů z celé republiky se v sobotním dopoledni sjelo na táborské Žižkovo náměstí. Jejich majitelé vzápětí vyrazili na rodinnou propagační Rallye Česká Sibiř. Akci podpořil místostarosta Tábora Václav Klecanda, který si na vlastní kůži vyzkoušel model Škoda Citigo iV.

Hlavními výhodami elektromobilů jsou ekologicky udržitelný způsob pohonu i nižší provozní náklady. Elektromobily nevypouštějí do ovzduší žádné zdraví škodlivé látky, jako jsou oxid uhelnatý, oxidy dusíku nebo uhlovodíky. Nepřispívají ke vzniku přízemního ozónu, nevyfukují prachové částice, skleníkové plyny. Produkují jen neslyšný a příjemný požitek z jízdy.

K významu sobotní přehlídky se vyjádřil předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky Jaromír Vegr: „Chtěli jsme veřejnosti ukázat, že o elektromobilech panuje řada mýtů a nabídnout veřejnosti náš pohled uživatelů s praktickou zkušeností.“

Elektromobil je konstrukčně mnohem jednodušší než „spalováky“, takže není nutné řešit (platit) výměny oleje, olejového filtru, svíček a tak dále. Nabíjet vozidlo lze i přes zásuvku, což trvá asi 12 hodin a přes noc je to i vhodné, protože to stabilizuje síť. Další možností jsou veřejné dobíjecí stanice (v parkovacím domě pod Střelnicí, u budovy Střední průmyslové školy strojní a stavební v Komenského ulici, dvě neveřejné stanice nově vznikly na Žižkově náměstí).

Dojezd elektromobilů je dnes běžně už 200 až 300 kilometrů. Nevýhodou elektromobilů je pak vyšší pořizovací cena. Mladoboleslavská automobilka loni zveřejnila cenu elektromobilu Citigo iV. Startuje na částce 429 900 korun.

Město Tábor elektromobilu podporuje. První vozidlo úřadu tohoto typu s rozšiřujícím balíčkem bude stát cca 450 000 korun a brzy rozšíří jeho flotilu. „Pořídit si ho hodlá také Městská policie, která v pondělí 3. února předložila Radě města zadání veřejné zakázky,“ říká tiskový mluvčí Tábora Luboš Dvořák. Technické služby města mají už tři vozidla. Podle Jaromíra Vegra tento trend však mohl přijít podstatně dříve.