Zkuste jíst podle barev. Co nám napoví modrá, fialová a zelená barva o zelenině a ovoci?

Ilustrační foto

Je to právě ovoce a zelenina, jež nám obohatí naši stravu o řadu důležitých živin a zároveň naše tělo nezatíží přemírou přijatých kalorií. Jak poznat, čím je nám ta či ona zelenina prospěšná? Není třeba sáhodlouze studovat odbornou literaturu, mnohdy se pro základní orientaci stačí zaměřit na barvu. V minulém článku jsme hovořili o bílé, žluté a červené barvě ovoce a zeleniny, dnes se podíváme na barvy další.

Postupně se začíná blížit sezóna, takže budeme mít možnost si zakoupit nebo vypěstovat čerstvé plody. Jejich výživové hodnoty jsou vždy vyšší než u těch, které projdou procesem průmyslového zpracování (např. konzervy) nebo jsou různě upraveny k delšímu skladování (např. sušení, zamražení, nálevy).

Modré a fialové ovoce a zelenina

Modře a do fialova zbarvené ovoce a zelenina pomáhají při prevenci srdečních onemocnění, zejména infarktu, a dále rakoviny. Má se za to, že podporují dobrou paměť, zpomalují předčasné stárnutí organismu a prospívají dobrému zažívání.

Zástupcem takto zabarvené zeleniny je například baklažán (i když úplně správně se jedná vlastně o ovoce). Obsahuje až 90 % vody a minimum kalorií, proto se doporučuje k detoxikaci organismu. Je ve velké míře zdrojem pektinu, tj. rozpustné vlákniny, která má kladný vliv na naše střeva, a tím také na trávení. Tento plod by se však neměl konzumovat syrový, protože podobně jako nezralá rajčata nebo zelené brambory obsahuje jedovatý solanin.

Zatímco hledat fialovou zeleninu je obtížné, ovoce této barvy existuje spousta druhů. Typickým příkladem jsou modré švestky, které čistá střeva a pomáhají při zácpě. Dále se jim přičítá také zvyšování imunity a odolnosti při stresu.

Zelené ovoce a zelenina

Tyto druhy jsou bohaté nejen na vitamín C, ale také velmi často na vitamín K. Ten napomáhá činnosti jater, vstřebávání vápníku, podílí se na kvalitě kostí a zamezuje nadměrnému krvácení, a tím přispívá ke správné srážlivosti krve. Posledně jmenovaná položka je však důvodem, proč na jeho konzumaci musí být opatrní lidé s poruchou srážlivosti krve a ti, kteří užívají léky na ředění krve, např. Warfarin. Zelená barva zeleniny (většinou se jedná o listovou zeleninu) zpravidla poukazuje na vysokou přítomnost chlorofylu, který zvyšuje obranyschopnost organismu, pomáhá ničit viry a bakterie. Konzumace zelené zeleniny je vhodná jako prevence rakoviny. Hovoří se mimo jiné o rakovině kůže, ve které sehrává důležitou preventivní úlohu právě kyselina listová. Zelená zelenina bývá považována za elixír svěžesti a mládí, obsahuje totiž látky zvané foláty (v podstatě kyselina listová) podporující fungování mozku, a dále např. železo, jež často chybí ženám v důsledku krevních ztrát při menstruaci.

Typickým příkladem zeleniny je u nás velmi rozšířený hlávkový salát, který obsahuje např. vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík, zinek, vitaminy skupiny B, C, A, E a vitamin K. Jeho konzumace pomáhá upravovat hladiny cholesterolu, ochraňuje mozkové buňky a dokonce se mu přisuzuje i příznivý vliv na spánek. Takže mu velmi křivdíme, pokud ho odsouváme na druhou kolej s tím, že je to jen obyčejný “hlávkač”a kupujeme pouze jeho exotičtější příbuzné.

Jako ovoce uveďme zelené hrozny. Jsou významným zdrojem vitamínu C, jejich slupky zajišťují přísun vlákniny, takže přispívají k očistě střev. Mají vysoký obsah železa, které podporuje krvetvorbu. Hroznové víno obsahuje také látku resveratrol (zelená vinná réva jí má méně než červená), která má velmi silné antioxidační a regenerační účinky, podporuje obranyschopnost organismu a posiluje funkci cév a srdce a je považována za látku s protirakovinotvorným účinkem.

Až budete někdy chystat salát, obloženou mísu nebo jen aranžovat ovoce na talíř, zkuste kombinovat barvy, které budou lahodit vašemu oku. Možná vám poděkuje i váš žaludek a imunitní systém.