Jak se vypořádat s úzkostí v nynější Covid mánii

Úzkost je emoční stav charakterizovaný obavami, neklidem, panikou, hrůzou, nejistotou a/nebo strachem. Mezi fyzické příznaky, které často doprovázejí pocity úzkosti, patří nervozita, nespavost, strach, pocení, dušnost, rychlý srdeční rytmus a/nebo bušení srdce, bolest na hrudi, snížená sexuální touha, nevolnost a/nebo průjem.

Pocity úzkosti se mohou stát větším zdravotním problémem, když se příznaky stanou nadměrnými a přetrvávají neurčitě, způsobují emoční úzkost nebo když symptomy začnou narušovat běžné činnosti každodenního života. Akutní forma úzkostné poruchy je často označována jako záchvat paniky – náhlý, intenzivní záchvat paniky a strachu spojený s dušností, nadměrným pocením, rychlým srdečním rytmem a/nebo pocitem hrozící smrti.

Přesné příčiny úzkosti a panických záchvatů u daného pacienta nejsou obvykle známy. Úzkostné záchvaty mohou být vyvolány intenzivním stresem nebo traumatickou událostí, jako je smrt, nehoda nebo rozvod, zatímco jiné nemají identifikovatelné příčiny. Fyziologické a dědičné faktory mohou v úzkosti také hrát roli. Některé látky nebo drogy také mohou vyvolat úzkost. Mezi nejčastější spouštěče patří kofein, volně prodejné dekongestanty, léky proti astmatu a přípravky z alkoholu, tabáku, kofeinu, některých léků a dalších návykových látek včetně narkotik.

Někteří odborníci v oblasti přírodní medicíny používají alternativní nelékařské rostlinné oleje, jako je cbd olej, který je dobře známý svými uklidňujícími účinky a pomáhá při zmírňování příznaků nervozity. Cbd olej ve své nejčistší formě od cibdol.cz. Levandulový olej a kořen valeriánu se také často používají pro uklidňující účinky, takže existuje více možností.

Komplex vápníku, hořčíku a vitamínu B přispívá ke zdraví a správnému fungování nervového systému. Podporují také produkci neurotransmiterů, chemických látek, které pomáhají předávat zprávy mezi nervovými buňkami.

Pravidelná cvičení a procvičování relaxačních technik, jako je meditace, jóga, tai-či nebo progresivní relaxace – toto všechno vám může pomoci zmírnit úzkostné poruchy. Vaše rutina by měla zahrnovat kardiovaskulární cvičení, které spaluje kyselinu mléčnou, produkuje chemické látky zlepšující náladu zvané endorfiny a způsobuje, že tělo používá kyslík účinněji.

Řízené dechové techniky mohou pomoci zmírnit záchvat paniky. Když udeří záchvat, zkuste toto dechové cvičení: Pomalu se nadechněte na čtyři, napočítejte do čtyř, počkejte, napočítejte do čtyř, pomalu vydechněte na čtyři, počkejte, napočítejte do čtyř a opakujte cyklus, dokud záchvat nepřejde.

Před použitím jakéhokoli zdravotního ošetření – včetně bylinných doplňků a přírodních léčivých přípravků – se poraďte se svým lékařem a informujte jej, pokud trpíte vážným zdravotním stavem nebo užíváte nějaké léky. Informace zde uvedené slouží pouze pro edukativní účely a v žádném případě neslouží jako náhrada za lékařskou radu.