I drobná podpora se počítá

I když koronavirová pandemie již odezněla, podnikatelé a živnostníci nadále zažívají krušné chvíle. Většina ekonomů i podnikatelů tvrdí, že svět už nikdy nebude stejný jako před vypuknutím pandemie. Náhlé omezení pohybu lidí, zboží i peněz dosud nikdo z podnikatelů a živnostníků nezažil, podobná situace se navíc může v budoucnu opakovat. Stejně jako si ale národ sám pomohl při vypuknutí pandemie, může teď pomoci rozhýbat ekonomiku.

Někdo šil roušky, jiný rozvážel jídlo a další zase pomáhal těm, kteří to potřebovali. V době vypuknutí koronavirové epidemie se každá pomoc počítala a lidé napříč republikou projevili obrovskou míru pospolitosti a vstřícnosti. Ani po skončení nouzového stavu však nemají podnikatelé a živnostníci vyhráno, stejně jako velké nadnárodní společnosti. Právě v následujících měsících a letech budou potřebovat české firmy cítit podporu od českých obyvatel.

Národ sobě – v tom jsme přeborníci

Podobně jako se český lid dokázal složit a znovu postavit Národní divadlo v Praze, umí se i dnes národ spojit v těžkých chvílích a projevit dostatečnost dávku solidarity. V době, kdy uzavřené restaurace mohly prodávat svoje produkty jen z výdejových oken nebo pomocí rozvážkové služby, vznikly desítky iniciativ, které se snažily podnikatelům v pohostinství pomoci. Ať už to bylo rozvozem zdarma, nebo kupováním jídla seniorům, či rozvozem záchranným složkám. Navzdory počátečním obavám, že restaurace budou první, které začnou krachovat, stačilo změnit formu prodeje. Teď už zase slouží všem hostům a lidé se do svých oblíbených restaurací pomalu vracejí. Podobně se museli přizpůsobit i prodejci nejrůznějšího zboží – obchod se z kamenných prodejen přesunul během pár týdnů na internet. Obchodníci a drobní živnostníci se také víc zaměřili na prezentace na sociálních sítích a nabízejí svoje služby a zboží především lidem ze svého okolí. A zatím se jim to ve většině případů vyplácí. Lidé totiž chtějí vědět, kdo pro ně zboží vyrobil, přivezl a kdo jim ho prodal.

Nejistá doba nahrává regionálním pěstitelům a prodejcům

Návrh části poslanců, aby se v obchodech povinně nabízelo určité procento českých potravin, může někomu znít jako bláznivý nápad. Nejsme totiž soběstační ani v produkci masa nebo zeleniny a takové omezení by rozvoji trhu neprospělo. Stále větší oblibě se ale v posledních letech těší různé farmářské trhy a regionální prodejci potravin zažívají zlaté časy. Právě tato podpora farmářům a místním pěstitelům může být do budoucna cestou, jak pomoct a rozhýbat českou ekonomiku aspoň v některé z oblastí. Ekonomika se musí vzpamatovat a půjde to jedině tím, že peníze budou v oběhu.