Letní klasika. Kynuté knedlíky pro fajnšmekry i pro ty, kteří si hlídají váhu

Ilustrační foto

Čerstvé jahody, borůvky, maliny a meruňky nás lákají na trzích a v obchodech. Je to krásný pohled, zejména po koronavirových opatřeních, kdy ulice zely prázdnotou. Existují na stovky způsobů, jak dostat tyto dobroty do svých žaludků, nicméně evergreenem stále zůstávají kynuté knedlíky. Milují je ženy i muži. Někteří se jim však brání s námitkou, že se po nich tloustne. To nemusí být až tak docela pravda, stačí jen poněkud upustit od servírovací klasiky s hektolitry másla a kily cukru, a téměř dietní jídlo je na světě.

Kynuté knedlíky s ovocem – základní recept

Suroviny

500 g hrubé mouky

1 vejce

2 lžíce cukru

300 ml mléka

35 g čerstvého droždí

Trocha soli (není nutná)

Trocha oleje

Umyté ovoce

Postup přípravy

Klasicky zaděláme kvásek, tedy do cca 150 ml vlažného mléka, rozmícháme dvě lžíce cukru, rozdrobíme kvásek a uložíme do tepla. Mezitím si připravíme do mísy mouku a do ní uděláme důlek. Jakmile je kvásek dostatečně nakynutý, vlijeme ho do důlku, jemně zamícháme do mouky, přidáme vejce a postupně zapracujeme také zbytek mléka. Někdy je potřeba přidat trochu mouky, aby těsto nebylo příliš řídké. Těsto bychom měli správně zpracovávat vařečkou tak dlouho, až se přestane lepit na okraje mísy. V tomto byla úžasná generace našich babiček, která opravdu dokázala z lepivé nevzhledné koule půlhodinovým vymícháváním vařečkou dosáhnout nelepivého a bezchybného těsta. Pokud ovšem spadáme do kategorie kuchařek, jež nejsou až takto „kované“, vezmeme si na pomoc trochu oleje. Díky němu se těsto přestane mnohem rychleji lepit a je také vláčnější. Zmíněná sůl není nezbytně nutná, v naší potravě je jí i tak přespříliš.

Těsto necháme alespoň půl hodiny v teple kynout. Pak z něj tvoříme knedlíky, které plníme ovocem. Vaříme je v páře, podle velikost přibližně 5 až 10 min. K tomuto účelu je nejlepší klasický pařáček na ohřívání knedlíků, který dáme do většího hrnce a samozřejmě spolu i s knedlíky přiklopíme pokličkou. Uvařené knedlíky se doporučuje propíchnout špejlí, aby z nich mohla uniknout pára.

Foto: J. Rýdlová

Knedlíky „na zdravo“

Pokud si hlídáte hmotnost, nezoufejte, mlsat můžete také. Všimněte si, že v těstě není kromě pár kapek oleje, žádný tuk a cukru je zde rovněž minimum. Základem těsta je pšeničná mouka, která z hlediska stravování není ideální. Můžete ji proto nahradit moukou s větší výživnou hodnotou, např. jáhlovou, špaldovou, ale pozor. Těsto se pak bude chovat jinak (většinou hůře), tyto mouky mají totiž mimo jiné rozdílný obsah lepku (jáhly třeba lepek neobsahují vůbec). Pro začátek, abyste zachovali poživatelnost pokrmu i pro další členy rodiny, raději ponechte jako základ mouku pšeničnou, do ní přidejte trochu jiné mouky a testujte, jak se těsto chová.

Největší problém u tohoto výborného jídla nejsou ani tak knedlíky samotné jako to, co si na ně pak naložíme. Takže místo másla a bílého cukru, musíme vymyslet něco jiného. Výborný je bílý (klidně smetanový) jogurt, do kterého vmícháme lžíci medu a  rozmixované ovoce (maliny, jahody, borůvky). Skvělou polevou je také „alkoholická“ varianta, kdy do smetanového jogurtu nebo tvarohu jemně oslazeného medem přidáme kokos a dle osobních potřeb dochutíme rumem. Jen pozor na poměr. Mělo by se stále jednat o knedlíky s rumovou polevou, nikoli o rum s knedlíky. Pokud i přes mé upozornění setrváte u druhé varianty, pak po obědě rozhodně neusedejte za volant.

Knedlíky pro pořádné jedlíky

V případě, že vás nějaká ta kalorie nebo kilo navíc nerozhodí, můžete knedlíky bohatě posypat mletým mákem a cukrem a pak dostatečně zalít rozpuštěným máslem. Tím opravdu nešetřete, protože suchý mák s cukrem by vás akorát škrábal v krku. Další výbornou variantou, je opražit na másle strouhanku a tou společně s cukrem knedlíky posypat. I zde však platí předešlé pravidlo o bohaté zálivce rozpuštěným máslem.

Tyto varianty jsou opravdu skvělé, a proto se jim odolává jen velmi těžce. Strategicky však můžete před tímto hlavním chodem podávat vydatnou polévku, která strávníky zasytí natolik, že už na knedlíky nebudou mít v žaludku místo. V horším případě však neodolají a spořádají obojí. Pak jako zákusek navrhuji servírovat běh minimálně na deset kilometrů.