Chůzí ke zdraví i štíhlé linii. Počet kroků za den prozradí, jakým stylem života žijeme

Ilustrační foto

Počet kroků za den je dobrým vodítkem pro to, abychom si uvědomili, jestli máme v průběhu dne dostatek pohybu, nebo naopak je potřeba nějakou tu fyzickou aktivitu přidat, třeba právě chůzi. Mnohdy se totiž stává, že nachozenou vzdálenost vnímáme dosti odlišně od reality. Když budeme chodit čtyři hodiny po hypermarketech, dorazíme domů s pocitem, že jsem unavení skoro stejně, jako kdybychom vylezli na Sněžku. Ve skutečnosti jsme však nachodili třeba jen 4 000 kroků (necelé 3 km), a to ještě po rovině a ve vydýchaných prostorách.

Jak dlouhý je náš krok?

Pokud máme alespoň trochu chytré hodinky, změří nám, kolik kroků jsme za den ušli. Jak dlouhý je ale jeden krok? Je to různé. Orientačně však délka kroku závisí na výšce člověka. Udává se, že průměrná délka kroku činí přibližně 42 % výšky. Náš krok se však mění v závislosti na terénu, obuvi,  rychlosti chůze, našem rozpoložení či věku, takže uvedené údaje jsou jen orientační.

 

Výška člověka (cm) Délka kroku (cm) Výška člověka (cm) Délka kroku (cm)
160 67,2 175 73,5
165 69,3 180 75,6
170 71,4 185 77,7

 

Počet kroků nám tedy napoví, jak na tom jsme s pohybem – jestli ho máme dost, nebo žalostně málo. A právě zde může být také klíč k řešení toho, že jsme majiteli nějakého kila navíc nebo že trpíme nejrůznějšími bolestmi a dalšími zdravotními problémy.

  • Méně než 5 000 kroků denně – sedavý styl života. Například lidé, kteří pracují z domu nebo se vozí autem „od dveří ke dveřím“.
  • 5 000 – 7 500 kroků denně – málo aktivní způsob života. Zpravidla běžný pracovní režim, tedy cesty na autobus, do práce, do obchodu a chůze v kanceláři.
  • 7 500 – 10 000 kroků denně – středně aktivní způsob života. Zde jsme již na tom s pohybem znatelně lépe. Důvodem může být to, že naše zaměstnání vyžaduje pohyb nebo že jsme do svého denního programu začlenili nějaké sportovní aktivity.
  • 10 000 – 12 500 kroků denně – aktivní způsob života. Pravidelné sportování je běžnou součástí denního programu.
  • více než 12 500 kroků denně – velmi aktivní způsob života. Zvýšená pravidelná sportovní zátěž.

Pohyb léčí

Pokud žijete sedavým způsobem života, pak se postupně a jistě stanete adeptem na rostoucí bříško, povolené svaly a konzumaci brufenu proti bolestem hlavy a zad. Postupně se mohou objevit další „radosti“ jako třeba dýchavičnost a jiné.

Ze všech druhů sportovních aktivit je chůze pro člověka nejpřirozenější, a proto nejšetrnější způsob pohybu. Navíc je vhodná pro všechny věkové kategorie. Pro lidi s nadváhou je pro začátek určitě mnohem vhodnější než běh, při kterém jsou hodně zatěžovány klouby, zejména kolena.

Kolik nachodíme za celý život

Vezměme pro ilustraci člověka, který toho za den opravdu moc nenachodí. Má sedavé zaměstnání a do práce se většinou nedopravuje po vlastních, ale veze se. Odhadem ujde 4 tisíce kroků za den, což je přibližně 2,5 km. Za rok nachodí přibližně 1,5 milionů kroků a 900 km. Jen za deset let to je 15 milionů kroků a téměř 10 tisíc km! Pokud by se jednalo o aktivního člověka, pak jeho skóre za 10 let může být klidně více než 30 milionů kroků a přes 20 tisíc km.

Je tedy jasné, že se vyplatí nejen o své nohy náležitě pečovat (více se dozvíte zde), ale také nešetřit na kvalitní obuvi. Potřebujeme, aby nás naše nohy nosily celý život. Bez pohybu totiž není zdraví a plnohodnotného života.