Posílení imunity není na lékaři, ale na každém z nás

Letošní podzim lékaři očekávají s napětím nejen kvůli klasickým podzimním rýmám a nachlazením, ale především kvůli vzrůstajícímu počtu onemocnění COVID-19. I když o samotném koronavirovém onemocnění zatím nevíme vše, podle odborníků je nebezpečné zejména pro lidi s oslabenou imunitou.

Strašák jménem COVID nás provází už od jara a další vlna možné epidemie se očekává na podzim. Ochlazení po létě, častější deště, vítr a chladná rána bývají i spouštěčem obyčejného nachlazení, rýmy, kašle či běžných viróz. Lékaři proto očekávají zvýšený počet nemocných, přičemž společně se strachem z koronaviru se budou lidé mnohem více obávat i při sebemenším oslabení organismu a projevech některé z běžných nemocí. Základní možností, jak onemocnění buď předcházet, nebo následně lépe snášet jeho průběh, je posílit vlastní imunitu dodržováním životosprávy. Jíst zdravě a správně přitom nemusí být nic složitého. „V současné době je asi největším problémem výběr kvalitních potravin s nízkým zastoupením přídatných látek bez náročných průmyslových úprav. Tedy je lepší si raději koupit čerstvé mléko než trvanlivé, upřednostnit čerstvou rybu před konzervovanou, pečivo vybírat skutečně čerstvě upečené, nikoliv rozpékané nebo trvanlivé s přídavkem celé řady chemických látek, raději džus vyrobený přímo z ovoce a zeleniny, a nikoliv z koncentrátu. Dobrou pomůckou je také podívat se na složení výrobku. Obvykle platí, že čím méně ingrediencí potravina obsahuje, tím je i kvalitnější,“ uvedla Iva Klimešová, odbornice na výživu z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Při nákupu by se měli lidé zaměřit nejen na cenu, ale sledovat zemi původu, výrobce a složení základních potravin.

Chřipková epidemie bude letos vypadat jinak

České zdravotnictví se připravuje na pravidelnou podzimní vlnu chřipkové epidemie. Každoročně totiž na komplikace spojené s touto nemocí zemře 1500-2500 lidí. Nastávající období ale bude jiné především z hlediska prevence proti koronaviru, kdy budeme muset všichni dodržovat přísnější hygienická opatření. Obě zmíněné nemoci se přenášejí stejným způsobem, tedy kapénkovou infekcí, takže díky protikoronavirové osvětě bychom mohli mít méně nakažených chřipkou. Odborníci doufají, že lidé budou disciplinovanější a už při prvotních náznacích chřipky zůstanou raději v izolaci, aby nemoc nešířili v pracovním nebo školském kolektivu. Předpověď, jaký bude další vývoj koronavirové či souběžné chřipkové epidemie, se dá přirovnat k věštění z křišťálové koule. Ani odborníci se totiž nedokážou shodnout, která opatření proti šíření mohou opravdu fungovat.

Zdravotní pojišťovny už začaly reagovat

Zdravotní pojišťovny obvykle přispívají svým pojištěncům na nákup potravinových a vitaminových doplňků pro posílení obranyschopnosti organismu a na další preventivní programy. Novinkou jsou letos příspěvky na nákup dezinfekcí, roušek a respirátorů. Některé z pojišťoven se dokonce podílejí i na platbě za preventivní testy na přítomnost koronaviru. Jaké bonusy aktuálně nabízí vaše zdravotní pojišťovna, najdete na jejích webových stránkách nebo infolince.

Zdravotní pojištění je u nás povinné, ale máte právo na výběr pojišťovny. I když je sazba za zdravotní pojištění vždy stejná, změna se občas vyplatí. Za přechod k nové pojišťovně totiž můžete získat zajímavé výhody a bonusy. Čas zařídit změnu máte do konce září, kdy musíte podat přihlášku k nové pojišťovně, tak abyste se stali jejím klientem od 1. ledna následující ho roku. Obvykle stačí návštěva pobočky zdravotní pojišťovny, ke které chcete přejít. Vzhledem ke stávajícím protikoronavirovým opatřením se ale raději informujte předem, zda je osobní návštěva žádoucí.

 

Recept na zdravé stravování:

  • jíst přiměřené množství jídla (nepřejídat se, ale také nehladovět),
  • jíst pravidelně (obvykle 5 jídel za den, pak nemáme tendenci k přejídání),
  • vybírat si kvalitní potraviny (tedy vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám, jako jsou například polotovary nebo potraviny se spoustou barviv, aromat, zlepšovačů mouky…),
  • mít dostatečné množství ovoce a zeleniny (minimem je 600 g za den) s pestrým zastoupením zejména sezónních druhů z lokální produkce,
  • myslet na pití dostatečného množství tekutin ideálně nepřislazovaných, kdy minimem jsou pro dospělého 1,6–2 litry za den.