Máte už přezuté auto? Co se stane, pokud jste to ještě nestihli

Foto: Rýdlová

Zatímco z astronomického pohledu začíná zima 21. prosince, pro řidiče začíná zimní obdobní podstatně dříve, a to již 1. listopadu. Toto datum uvádí zákon o provozu na pozemních komunikacích, který stanoví první listopad začátkem zimního provozu. Co z něho pro řidiče vyplývá? Musíte mít tedy úderem 1. listopadu přezuto na zimní pneumatiky, pokud nechcete mít auto po několik následujících měsíců odstavené v garáži nebo riskovat na silnicích tučnou pokutu?

Kdy se bez zimních pneumatik neobejdete

Odpověď najdete v § 40a uvedeného zákona, který ukládá motorovým vozidlům kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, jestliže

  1. se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo
  2. lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Do kategorie M spadají motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a jsou určená pro dopravu osob. Kategorie N se týká motorových vozidel s nejméně čtyřmi koly určených pro dopravu nákladu.

Záleží na počasí

Pokud jste tedy ještě nestihli přezout a po sněhu není ve vašich končinách ani vidu ani slechu, můžete ještě brázdit silnice v letním obutí. Sváteční řidiči, kteří vypouštějí své vozidlo z garáže jen za příznivého větru, tlaku a venkovní teploty, dokonce často celé roky vystačí jen s letní výbavou a nepřezouvají. Když je hnusně, prostě nevyjedou. Pokud ovšem své auto potřebujete nutně bez ohledu na počasí, je jednoznačně nejlepší pro bezpečí své i druhých dopřát svému čtyřnohému miláčkovi zimní botky.

Jízdní vlastnosti zimních pneumatik

Pravdou také je, že policisté letní gumy v zimním období vidí neradi, a to i tehdy, když nepadají sněhové trakaře. A nelze se jim tak úplně divit. Za zlomový bod ideálních vlastností letních a zimních pneumatik se označuje nikoli bod mrazu, ale již teplota 7 °C. Takže zimní pneumatiky budou optimálně fungovat již při teplotě pod 7 °C. Jsou z materiálu přizpůsobeného nízkým zimním teplotám a v mrazu netvrdnou. V porovnání s letními pneumatikami jsou měkčí, takže na sněhu nebo ledu lépe přilnou. Mají výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků, proto mají ve sněhu dobrý záběr. Jejich drážky dobře odvádějí vodu a rozbředlý sníh. Na mokré vozovce s nimi tedy zabrzdíte lépe než s letními pneumatikami.

Na co si dát u zimního obutí pozor

Pro zimní pneumatiky platí, že hloubka jejich dezénu musí být minimálně 4 mm (to platí pro každé kolo vozu), protože při této hloubce si ještě zachovává svůj samočistící efekt. I když to snad napadne málokoho, raději dodejme, že není možné mít jednu nápravu na letních gumách a druhou na zimních. Přezout se musí všechna čtyři kola. Doporučuje se nepoužívat pneumatiky déle než čtyři roky.

Pokuta a problémy s pojišťovnou

Pokud nedodržíte jako řidič použití zimních pneumatik za podmínek stanovených zákonem, pak můžete v blokovém řízení dostat pokutu až 2 000 Kč a ve správním řízení až 2 500 Kč. Pokud byste zavinili dopravní nehodu, riskujete, že vám pojišťovna vyplatí nižší pojistné plnění, v horším případě vám ho odmítne vyplatit úplně. Jedná se o případy, kdy se prokáže příčinná souvislost mezi letním obutím a způsobenou škodou, např. delší brzdná dráha na letních pneumatikách, díky čemuž došlo ke srážce s druhým vozidlem.

Pokud se vám nechce přezouvat, pak existuje ještě jedna možnost. Vyměňte své auto za kolo nebo motorku. Jako cyklista či motorkář přezouvat gumy nemusíte. Nebo si  kupte tramvaj, ta je, co se týká pneumatik, velmi nenáročná.