Jak se nákupní chování zákazníků za poslední rok změnilo?


Popularita e-obchodů na českém trhu za poslední rok rozhodně neslábla, spíše naopak. COVID-19 se totiž stal opravdovým a nečekaným milníkem v nákupních návycích zákazníků po celém světě. Mnoho lidí, kteří dosud neměli o nových technologiích dobré mínění a jejich používání odmítali, se také naučili z praktických důvodů nakupovat online. Nadruhou stranu kamenné obchody, které e-shopy neprovozovaly, začali také rapidně migrovat na internet.

Elektrotechnika, oblečení, ale i hračky online

Klasikou virtuálního nakupování je elektronika a absolutní hitem posledního roku se staly chytré hodinky a fitness náramky. Mezi další populární zboží z oblasti elektroniky, které zákazníci za poslední rok vyhledávali, patří také set top boxy a televizory. Postupně se ale do popředí dostává také potraviny, chovatelské potřeby, oblečení či hračky.

Nákupy potravin online zaznamenaly během pandemie rekordní nárůst o 215 %, ale rodiče malých děti se kromě nákupů potravin a léků rozhodli potěšit své ratolesti také zajímavými hračkami. Zatímco děti nemohly do školy a na nějakou dobu si ani nemohly hrát se svými kamarády, nákup hraček online se stala v takový okamžik tím pravým ořechovým. Mezi oblíbené eshopy s hračkami patří toptoys.cz, puzzle-prodej.cz, fantoys.cz či mrakyhraček.cz. Hry a hračky těchto a dalších společností lze nakoupit na slevovými kupóny a kódy za skvělé ceny i nyní na stránce webu slevových portálů.

Podle výzkumu trhu od společnost GLAMI vzrostlo internetové nakupování oblečení za loňský rok o 22 %, a v roce 2020 nadále stoupá. Přestože oblečení dříve za elektronikou zaostávalo, co se nákupů online týče, mnoho milovníků módy se letos také rozhodlo využít nákupů přes internet, aby tak snížili riziko nákazy koronavirem během nutných nákupů. E-shopy tomu vyšli velkoryse vstříc se skvělými cenami, dopravou zdarma a výměnou oblečení zdarma. Například slevový portál Promocodius nabízí kupóny a promo kódy na oblíbenou Answear módu (odkaz).

Noví zákazníci ve virtuálním prostředím

Pandemie zapříčinila, že si nákupy přes internet vyzkoušeli i ti její zapříčení odpůrci či senioři, kteří obvykle online nenakupují. Před zavedením mimořádných opatření spojených s korona krizí nákup přes internet upřednostňovala přibližně třetina zákazníků. Nyní téměř třetina lidí, kteří si tento způsob nákupu vyzkoušela během karantény poprvé, v něm chce i nadále pokračovat. Co je k tomu tedy vede? Jaké výhody nakupování online přináší?

  • Komfort objednávek z pohodlí domova a bez rizika nákazy novou nemocí
  • Žádné fronty, placení z mobilu, ušetřený čas
  • Výhodnější ceny, v porovnání s kamennými obchody – zákazník ušetří
  • Rozmanitá nabídka možností, jak na internetu získat akční ceny a slevy (slevové portály, cashback portály, portály porovnávající ceny

Mnoho zákazníků a prodejců se tedy situaci rychle přizpůsobilo, díky čemuž se odhaduje letošní růst online nákupů až na dvojnásobek v porovnání s rokem 2019. Zatímco v druhém kvartále bývá každoročně prodej slabší, letošní rok se stal opravdovou výjimkou, protože přes polovina e-shopů si udržela stejný, či dokonce vyšší obrat, než jaký je běžný před Vánocemi. Zákazníci si tedy vyzkoušeli mnoho nových strategií, jak výhodně a jednoduše nakupovat z pohodlí domova, a e-shopy se naučili zvýšené poptávce hbitě přizpůsobovat.

Jak je vidět, produktů k zakoupení online není nouze a každým rokem se učíme nakupovat přes internet nové zboží. Tato tendence byla urychlena pandemií koronaviru, ale také na ni mají vliv mileniálové, kteří se brzy promění v hlavní kupní sílu společnosti. Jsou to mladí lidé, kterých je u nás téměř tři miliony. Pro tuto digitální generaci je nakupování přes internet úplnou samozřejmostí.

Za oblibou e-nákupů u všech věkových kategorií stojí rychlý a pohodlný nákup, žádné čekání, doručení zakoupeného zboží a samozřejmě zajímavá nabídka akčních cen a rozmanitých promo akcí. Jak je tedy vidět, na online obchody úpadek zatím rozhodně nečeká; spíše naopak.