Jak nepřibrat nejen na home office. Několik psychotriků, díky kterým si váhu udržíte, nebo dokonce i shodíte

Ilustrační foto

První vlna COVIDu měla mimo jiné za následek, že někteří z nás přibrali. Přírůstky se pohybovaly až do 5 kg. Zdaleka ne všem se v létě podařilo nabraných kil úplně zbavit. A v zápětí přišla další vlna ve znamení práce na home office a omezení vycházení. Co dělat, abychom se nezačali opět zakulacovat? Není nutné, a v podstatě vůbec žádoucí, držet nějaké drastické diety. Stresu už je kolem nás i tak dost. Stačí si osvojit pár psychologických triků a nechat psychiku pracovat pro nás, nikoli proti nám.

  • Nechoďte do obchodu hladoví Potraviny nakupujte zásadně tehdy, když máte plný žaludek. Jinak hrozí, že vás hlad donutí koupit věci, které byste normálně do košíku nedali. A co hůř, dokonce vás donutí je spořádat ještě po cestě domů. Nahlodá vás červík: „Takový koláček nebo nanuk snězený před obchodem tě přece nezabije.“ No, nezabije, ale vykrmí.
  • Dávejte si menší porce, než jste byli dosud zvyklí. Ubylo vám pohybu, snížil se tedy váš kalorický výdej, takže musíte také snížit kalorický příjem. Neprovádějte ale žádná drastická omezení. Vy potřebujete vydržet a ne se po týdnu hladovění naštvat a „vybílit špajz“.
  • Nejdříve si nachystejte celou porci jídla na talíř. Teprve pak začněte jíst. Budete mít lepší přehled o tom, kolik jste toho snědli. Hlavně neujídejte v průběhu vaření. Divili byste se, kolik se toho může nasčítat. Jenže červík v našem mozku je mazaný. Našeptává nám, že co sníme za chůze u plotny, se přece do obědu nepočítá. To víte, že kecá – počítá se úplně všechno!
  • Pijte dostatečně v průběhu dne a na oběd si před hlavním chodem zkuste dát polévku. Pokud si nepřichystáte nějakou kalorickou bombu, ale lehkou zeleninovou polévku nebo masový vývar, pak vás polévka již částečně zasytí a vy nesníte tolik druhého jídla. Pokud si ale uděláte vydatnou gulášovku a jako hlavní chod smažák s hranolky, pak se naše dobrá rada poněkud mine účinkem.
  • Nafukujte“ porce zeleninou, čerstvou nebo vařenou. K plátku vepřového můžete klidně sníst celý talíř dušené zeleniny. Když si jako přílohu k večeři nachystáte menší talířek zeleniny, tak vás společně s pitným režimem zasytí. A vy opět sníte méně, třeba místo dvou krajíců chleba se sýrem a šunkou si vystačíte jen s jedním.
  • Jezte pravidelně (tím se nemyslí jednou denně v kuse), nevynechávejte jídla a zároveň mezi jídly nic „neďobejte“. Pokud se místo obědu odbudete zeleninovým salátem a pak až do večera nebudete mít čas nic sníst, večer vás zaručeně přepadne vlčí hlad. Tělo bude vyhladovělé a navíc váš červík začne hlodat: „Konečně si můžeš po celém dni v klidu sednout. Zasloužíš si odměnu. Co takhle ta čokoládová roláda v ledničce?“ Samozřejmě, že ji ještě po večeři sníte celou a spát půjdete přecpaní a otrávení ze svého selhání.
  • Nejezte pozdě večer. Přijatou energii už pak nespotřebujete a navíc organismus zbytečně zatížíte na noc trávením. (A budete také líní na sex.) Poslední jídlo, mělo by být lehce stravitelné, by se mělo jíst tak 3 až 4 hodiny před spaním.
  • Nezatracujte svá oblíbená jídla, i když je to třeba kaloricky náročné knedlo-vepřo nebo kynuté knedlíky s bohatou polevou. Nesmíte je ale konzumovat příliš často a hlavně si nezapomeňte naložit mnohem menší porci. Knedlíky zredukujte třeba ze čtyř na tři, nebo ještě lépe na dva.
  • Lákadla uložte na místa s horším přístupem. Čokolády, brambůrky, tyčinky – to vše váš hlodající červík miluje a, jakmile je spatří, nedá vám pokoj, dokud nějakou nespořádáte. Zastrčte tyto věci třeba nahoru do spíže, kde se bez pomocných schůdků nedostanete. Pak se proti červíkovi postaví lenost a řekne mu: „Pcha, na čokoládu ti kašlu. Jestli ji chceš, vylez si tam sám!“

Jak se tak dívám, je nevyšší čas dát si něco k snědku. Ať nám tedy COVID nezkazí chuť k jídlu a zároveň ať se nezakulacujeme!