Astronom z Valašského Meziříčí objevil novou dvojhvězdu

Petr Zelený při pozorování zákrytů hvězd. Foto: archiv Hvězdárny Valašské Meziříčí

VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ – Pravděpodobnost takového pozorování se podle astronomů z Hvězdárny Valašské Meziříčí blíží nule, přesto jejich kolega učinil životní objev. Po bezmála třiceti letech sledování zákrytů hvězd objevil novou dvojhvězdu. Výsledek ještě musí potvrdit další zdroje.

Petr Zelený se 24. listopadu večer chystal pozorovat zákryt hvězdy s označením TYC 2392-01288-1 větší planetkou Emma se vcelku známou drahou. „Měli jsme v úmyslu zpřesnit dráhu jejího měsíce. K našemu překvapení jsme po zpracování pořízeného záznamu zjistili, že pozorovaná hvězda je vlastně dvojhvězda. Potěšilo nás to, takový objev jsme učinili poprvé,“ říká odborný pracovník valašskomeziříčské hvězdárny, kterému asistovali kolegové Jiří Srba a Ladislav Šmelcer.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line.

Nově objevená dvojhvězda je poměrně jasná, viditelná i malým dalekohledem. „V její blízkosti se nachází hvězda o něco slabší. Vzdálenost mezi nimi je tak malá, že ji nerozliší ani pozemské dalekohledy a speciální družice. Jedná se tedy o těsnou dvojhvězdu,“ vypráví Zelený.

Zákryt hvězdy planetkou měl být podle mezinárodní předpovědi pozorovatelný o přibližně 450 kilometrů jižněji, zhruba v oblasti Itálie, Chorvatska, Rumunska či Ukrajiny. „Pravděpodobnost úspěšného pozorování z Valašského Meziříčí se blížila nule. Také proto nás objev překvapil,“ dodává astronom, jenž stále očekává, zda výsledek jeho pozorování potvrdí i jiné zdroje.

„Při jediném pozitivním pokusu jsme schopni pouze říci, že velmi blízko pozorované hvězdy se nachází druhá, slabší. Další pozitivní zjištění jsou nutná pro stanovení parametrů, například velikosti, profilu a dráhy planetky, jejího měsíce i samotné dvojhvězdy,“ vysvětluje Zelený.

Informace, že by novou dvojhvězdu spatřil někdo další, prozatím chybějí. „Třeba ještě do kontinentální sítě European Asteroidal Occultation Network nějaké pozitivní výsledky pozorování dorazí,“ věří valašský astronom.

Hvězdné pole s hvězdou TYC 2392-01288-1, označenou červeným kolečkem. Foto: archiv Hvězdárny Valašské Meziříčí