Otužováním proti koronaviru

Otužování se věnuje Jiří Škvrna šest let, takto plaval loni v zimě v mínus osmi stupních. Foto | Archiv Jiřího Škvrny

Po celou zimu, za každého počasí a v podstatě kdekoliv – v rybníce, řece nebo doma ve sprše – otužování patří ke starým a účinným způsobům posilování imunitního systému, zlepšuje tělesné i duševní zdraví, zvyšuje odolnost proti nemocem a může být prevencí nejen před nastupující epidemií chřipky, ale i před přetrvávající nákazou koronavirem.

To moc dobře ví otužilec Jiří Škvrna, který před šesti lety založil otužilecký klub v Mladé Boleslavi. Aktuálně má pětačtyřicet členů, kteří se scházejí s železnou pravidelností třikrát týdně. Nejmladší člence je deset let, nejstaršímu otužilci sedmasedmdesát. Mladoboleslavský otužilecký klub je jeden ze tří registrovaných klubů ve Středočeském kraji, další je v Nymburce a Pyšelech.

„Několik našich členů mělo Covid-19, většina z nich to zjistila, až díky testu, protože nemoc u nich probíhala jako lehčí chřipka. Tím, že své tělo díky otužování pravidelně vystavujeme přirozenému stresu, dokáže si lépe poradit s infekcí. Chladem se také stahují a zase roztahují cévy, dochází k velkému prokrvení. A důležitou roli v uzdravení hraje podle mě i psychika, pomáhá každý sport, obzvlášť otužování,“ řekl Jiří Škrvna.

Nováčci jsou v klubu vítání

Nové plavce mezi sebe v klubech berou, stačí přijít na trénink. Ty probíhají dle vládních regulí i teď během nouzového stavu. Nováčci by měli s otužováním začít postupně a pravidelně trénovat. „Rychlá změna teploty je velmi namáhavá pro srdce a příležitostným otužilcům může hrozit zástava srdce, křeče, zápal plic i další onemocnění. Je důležité naučit se pozvolna pracovat s vlastním dechem a především koncentrací,“ upozornil tělovýchovný lékař Dalibor Pastucha. Přibližně po patnácti dnech si tělo na působení chladu zvykne. Jenže tak jak si tělo na chlad zvykne, stejně rychle může o vypěstovaný návyk přijít. Vnímání chladu je relativní a schopnost se s ním vyrovnat záleží na zdravotním stavu, věku ale třeba i na vrstvě podkožního tuku. Kdo si na rybník nebo řeku netroufá, může s otužováním začít doma ve sprše vlažnou vodou.