Rekonstrukce tramvajové trati a rekonstrukce mostu v Olomouci si vyžádaly obří investici

OLOMOUC – Dvě velké rekonstrukce jsou u konce a tak se v sobotu mohou na větší část tradiční trasy přes centrum Olomouce vrátit i tramvaje. Zcela hotová je oprava mostu přes Mlýnský potok v ulici 1. máje a téměř hotová je i rozsáhlá rekonstrukce ulice 8. května. Tramvaje na trasu vyjíždí v sobotu 5. prosince po devítiměsíční výluce. Obě rekonstrukce si vyžádaly investici větší jak 100 milionů korun.

Rekonstrukci ulice 8. května si vyžádal především špatný technický stav tramvajové trati i narušené povrchy komunikací. Byla to organizačně náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami a v místě navíc probíhaly další stavební aktivity – oprava kostela svatého Mořice a úprava parteru domu na rohu ulice 8. května a náměstí Národních hrdinů pro restauraci McDonald´s. Stavba řešila komplexní rekonstrukci ulice včetně inženýrských sítí, součástí byla i úprava křižovatek se stávajícími ulicemi Zámečnická, Opletalova, Slovenská a U Hradeb.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line .

Pokud jde o tramvajové koleje, na třistametrový úsek byla použita nejmodernější technologie. Na podkladním betonu jsou položeny antivibrační rohože a až pak další vrstva betonu. Kolejnice jsou navíc opatřeny takzvanými bokovnicemi a patními návleky, které rovněž tlumí veškeré vibrace. „Provoz tramvají teď bude díky použití této technologie uložení výrazně tišší a s výrazně menšími otřesy,“ zdůraznil primátor Mirek Žbánek. „Při opravě povrchu komunikací byly přednostně použity kamenné materiály, vytěžené z původní úpravy zejména v okolí kostela svatého Mořice. To bylo důležité pro uchování historického rázu této významné lokality v centru Olomouce,“ doplnil olomoucký primátor Žbánek.

Celá rekonstrukce ale ještě není hotová, dohodnutý termín dokončení je 21. prosince. „Stavba ale udělala vše pro to, abychom už teď mohli spustit tramvajový provoz,“ řekl investiční náměstek primátora Martin Major. Náklady na rekonstrukci dosahují zhruba 86,7 milionů korun. Z operačního programu Doprava město získalo dotaci ve výši asi 24 milionů korun. Dalších 27 milionů korun si vyžádala kompletní rekonstrukce mostu přes Mlýnský potok v ulici 1. máje. Tuto opravu město uhradilo kompletně za svého rozpočtu. Tento most převádí silniční i tramvajovou dopravu. Součástí rekonstrukce bylo odbourání stávajících pojízdných vrstev, betonáž nové spřažené desky a říms mostu, provedení nové izolace, nových dilatací, chodníků a oprava zábradlí. Rekonstrukce probíhala po polovinách mostu, aby mohla být zachována náhradní autobusová doprava na trase hlavní nádraží – centrum města. Oprava začala v květnu a kolaudace dokončené stavby se odehrála 3. prosince.

Obě investiční akce město uskutečnilo souběžně, především proto, aby využilo probíhající přestavby velkého mostu přes Moravu na Masarykově třídě. Tohoto omezení provozu chce ostatně radnice využít ještě v příštím roce, aby nechala opravit most přes Bystřici na Masarykově třídě. Tramvaje budou nyní jezdit od náměstí Národních hrdinů po Žižkovo náměstí. Za touto dočasnou konečnou zastávkou je připravena kolejová úvrať, kde tramvajová souprava přejede na opačnou kolej a bude pokračovat zpět do centra. S tímto systémem má Dopravní podnik města Olomouce zkušenosti například z 1. etapy tramvajové trati na Nové Sady ze zastávky Trnkova.  Neobvyklý je ovšem fakt, že linka číslo 3, která přes centrum pojede, bude momentálně ukončena úvratí z obou stran.