KORONAVIRUS: Ministr školství vyzývá učitele, aby šli na testy. Zájem o testování je minimální

Zdroj: Pixabay

Česko – Již od 4. prosince mají pedagogičtí pracovníci možnost nechat se bezplatně testovat na nemoc covid-19, a to pomocí antigenních testů. Ačkoliv ministr zdravotnictví Blatný do tohoto kroku vkládal velké naděje, a dokonce jej označoval jako pilotní projekt plošného testování, které by mělo být před Vánoci umožněno zdarma všem zájemcům napříč republikou, nyní se ukazuje, že zájem v cílové skupině je mizivý.

Antigenní testy změní epidemiologickou situaci…

Jelikož zájem o podstoupení testu se mezi pracovníky ve školství blíží jen cca ke 20 %, vyzval dnes učitele k testování přímo ministr školství Plaga. Dle jeho slov by navíc nárůst provedených antigenních testů mohl radikálně (k lepšímu) změnit epidemiologickou situaci v Česku. Podle nové evropské metodiky lze totiž výpovědní hodnotu antigenních testů nově považovat za srovnatelnou s testy PCR, což v praktické rovině znamená, že do statistik lze promítnout právě i provedené antigenní testy, což doposud možné nebylo. Díky tomu by se mohl především snížit poměr pozitivních vůči všem testovaným, který se zatím v Česku stále pohybuje v hodnotách nad 20 %.

Plaga však zároveň dodal, že zatím nejsou důkazy o tom, že by se koronavirus začal šířit ze škol. „Ve školách jsou nastavena přísná opatření. Byl bych rád, kdyby situace byla hodnocena podle dat a ne podle dojmů,“ uvedl s tím, že je nesporné, že epidemiologická situace v Česku se zhoršuje. Možnost opětovného uzavření škol ovšem netematizoval.

Proč se učitelé na testy nehrnou?

Bezplatné testování je učitelům k dispozici až do 18. 12., kdy by mělo být zahájeno testování plošné. V uplynulém týdnu se však ukázalo, že některá odběrová místa testovala jen dopoledne, což s ohledem na probíhající výuku bylo pro mnoho pedagogických pracovníků irelevantní, jako další problém se pak ukázala nutnost na test cestovat na vzdálené odběrné místo.  Od pondělka tedy některá odběrová místa alespoň svou provozní dobu prodloužila, zájem učitelů o testování je ale stále malý. A to i když je možné vyslat testovat pedagogy i mobilní týmy – ovšem jen za předpokladu, že o testování bude větší zájem, např. v rámci celé jedné školy.

Za nízkým zájmem o testování však prý může stát i nutnost zaevidování pedagogů do testovacího rezervačního systému, což musí provést vedení školy. Podle některých se tak počty učitelů, kteří se rozhodnou nechat otestovat, může ještě navýšit ruku v ruce s tím, jak poroste osvojení ovládání tohoto systému.

Podle prezidenta Pedagogické komory pak vláda pochybila především v tom, že se před spuštěním testování samotných pedagogů nezeptala zda – a za jakých podmínek – mají o testování zájem. Protože skloubit prezenční a distanční výuku ještě s testováním může být pro mnohé naprosto neprůchodné. Podmínky testování tedy měly být nastaveny právě tak, aby pedagogům vyhovovaly a především jim podstoupení testu umožnily.

Aktuální epidemiologická situace

Česká republika se sice oficiálně nachází ve třetím stupni systému PES, dle dat ale již třetí den odpovídá stupni čtvrtému. S ohledem na konkrétně čísla je „ve trojce“ ke dnešnímu dni jen Praha, naopak Ústecko je již ve stupni 5. Za včerejšek přibylo 4 239 nově nakažených, což je o 666 více než před týdnem. Provedeno bylo včera cca 20 500 testů, z nichž bylo 21 % pozitivních. Mírně narostl i počet hospitalizovaných, a to na 4 300, kdy každý osmý vyžaduje intenzivní péči. Počínaje zítřkem pak v Česku začnou platit přísnější pravidla pro restaurace, které budou muset zavřít již ve 20.00 (a to včetně okének), stejně tak bude kompletně zakázán prodej potravin a nápojů na všech typech trhů a také konzumace alkoholu na veřejnosti.